Hat-nyolcszázezer forintot is megkereshet manapság egy ételfutár. Igaz, ezért az összegért szó szerint pedálozni is kell, de legalább megalapozhatja az egzisztenciáját egy egyetemista, vagy jócskán kiegészítheti a fizetésér egy már dolgozó felnőtt.
Új szakma felvirágozását eredményezte a koronavírus-járvány. Mára szinte a városkép részévé váltak a különböző kiszállítócégeket képviselő ételfutárok. A tevékenység egyre népszerűbb, és nem csak azok körében, akik kényszerűségből szánják rá magukat.
Mihály szerint a futárszakma sokak számára lehet kecsegtető, de nem való mindenkinek. Felkészültséget és erőnlétet is kíván.
Az egész napos, 10-12 órás motorozáshoz jó fizikum szükséges,
hiába gondolják azt az emberek, hogy ez egy könnyű foglalkozás. Én véletlenül választottam ezt a lehetőséget, mert a jogi egyetem mellett olyan munkára volt szükségem, amelyben magam oszthattam be az időmet. Az iskolát végül otthagytam, és maradt a munka – árulta el a fiatalember.
– Szeretem a munkámat, de tudom, hogy nem űzhetem életem végéig. Még van bennem néhány év – fejtette ki a motoros, és a keresetét firtató kérdésünkre elmondta, hogy valóban lehet elfogadható összegeket összekalapozni, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a költségek is jelentősek.
– A motoromat karban kell tartani és az üzemanyag sincs ingyen. Van, hogy 30-50 ezret is ki kell fizetnem egy javításért, máskor lényegesen olcsóbban megúszom.
Attila a közelmúltban választotta ezt a munkát. Eredetileg rendezvényszervezőként dolgozottk, de az a terület jelenleg szunnyad.
– Korábban is országúti kerékpároztam, most csak külön jutalom, hogy a munkával együtt megvan a sport is – mosolygott. Naponta 20-50 kilométert teker, ebből pedig meg is él.
– Aki teljes állásban űzi a mesterséget, megkereshet 600-800 ezer forintot is, de én csak részmunkaidőben dolgozom. Van, amikor egy nap összeszedek 30 ezret, máskor délután hat órától zárásig csak 12 ezer jön össze – magyarázta, és hozzátette, a szakmának árnyoldalai is vannak.Folyamatosan a benzingőzben tartózkodunk, és többször is összeszólalkoztam már autósokkal. Nem mindegyik vigyáz ránk.
A futárcégek többségénél a dolgozók jövedelme címpénzből és kilométerdíjból tevődik össze. Van, ahol diszpécserek osztják a megbízásokat, máshol viszont egy telefonos applikáció beazonosítja, hogy melyik futár tartózkodik a legközelebb az adott étteremhez. A tevékenység régebben nem tartozott az elit mesterségek közé, ám a kiemelkedő kereseti lehetőség jobb pozícióba sorolta. Tény, hogy a mesés jövedelemhez naponta akár 12-14 órát kell az utcán tölteni, gyakran pihenőnap és az időjárásra való tekintet nélkül.
Norbert szerint vonzó a szakmában, hogy sok emberrel találkozhat, igaz, nemigen van rá ideje, hogy túl hosszan elbeszélgessen velük. A kommunikáció leginkább a köszönésre és az étel átadására korlátozódik, persze a kuncsaftoknak illik jó étvágyat és szép napot is kívánni.A munkában a legjobb a szabadság.
Akkor dolgozom, amikor én szeretnék, és senki sem szól bele, hogy mikor kell ráérnem. A munka mellett egy webshopot is üzemeltetek, a kettő pedig kiegészíti egymást. Mindkettőt vállalkozóként űzöm – mesélte, majd azt is elárulta, miért az autót választotta munkaeszköznek.
– Igaz, hogy a motoros és biciklis kollégák gyorsabbak, és ezáltal több címet képesek teljesíteni, de a testi épségem a legfontosabb, és ez a munka négy keréken a legbiztonságosabb – magyarázta. A felvetésen, hogy vajon ez a munka alkalmas-e a hölgyek elcsábítására, csak mosolygott:
– Barátnőm van, ezért a szakma ezen része nem foglalkoztat.