Repülőtéri tűzoltást gyakoroltak a tűzoltók Debrecenben. Az elektromos kütyük jelentik a fedélzeten a legnagyobb veszélyt.
Forrás: Saját
Nem sajnálták a gépet! Pillanatok alatt felgyújtották a Debrecenben parkoló repülő egyes részeit, hogy a tűzoltók gyakorlatban is elsajátíthassák a speciális tűzoltást.
Szilvási Zoltán Boeing-kapitány hosszú idő óta oktatja a tűzoltókat.
– Gyakori oka a repülőgéptüzeknek az, amikor leszállásnál, vagy már nagy sebességű megszakított felszállásnál túlmelegszik a fékberendezés – mondta Szilvási Zoltán a Borsnak.
A problémát a tűzoltók kívülről jelezni tudják a személyzetnek. Látják, hogy füstöl- vagy ég-e a berendezés, és intézkedést javasolnak. Lehet a gép mellett nagy teljesítményű ventilátorral hűteni a futóművet, vagy szükség esetén oltani is a lángokat. Ha a gépen tűz üt ki, a légiutas-kísérő is olthat, mert erre kapnak kiképzést, és felszerelésük is van hozzá. Nagyobb tűz esetén azonban a tűzoltók feladata a leszállás után nem csak a tűz oltása, de az utasok mentése is. Abban az esetben, ha például mozgáskorlátozott van az utasok között, a tűzoltók feladata az ô lehozatala.
Nagyon fontos, hogy a tűzoltók ismerjék az adott gép felépítését, hogy hol tudnak behatolni, majd hol és mivel tudnak oltani. Az utóbbi időben egyre gyakoribb veszélyforrás a mindenféle elektromos kütyük, mint a telefon vagy a laptop kigyulladása, amelyek tüze nagy hőmérsékletű, és nagyon mérgező a füstjük is. Ilyenkor a pilótának a legközelebbi repülőtéren kell általában leszállnia.
– Tűzoltó járműveik a városiakhoz képest szinte versenyautónak számítanak sebességben és gyorsulásban is. A vezetőnek pontosan kell ismernie, hogy a repülőtéren milyen gurulóutak vannak, nehogy egy éppen le- vagy felszálló gép elé forduljanak. Ha városi tűzoltó kerül repülőtérre, neki megvan az az előnye, hogy sokkal több tűzesettel találkozott már, mert szerencsére a repülőtéri tűz lényegesen ritkább, de neki a repülőtéri ismereteket még el kell sajátítania – mondta a kapitány.