A vezetéstámogató rendszerek megkönnyítik a sofőr számára a jármű üzemeltetését, növelik az utasok biztonságát is, és számos olyan területen képesek már ma is segíteni a vezetésben, amelyek nem is olyan régen még elképzelhetetlenek voltak.
Forrás: Shutterstock
Autóink az elmúlt években jelentős változásokon mentek, mennek át. Egyrészt egyre több autó felszereltsége szolgálja az utasok kényelmét és szórakoztatását, de vannak más láthatatlan elemek is, amelyek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak: például a fejlett vezetéstámogató rendszerek. Ezek olyan automatikus asszisztensek, amelyek biztonságosabbá teszik a vezetést, miközben megkönnyítik a közlekedési helyzeteket is. Ezen rendszerek beépítése az Európai Bizottság becslése szerint több mint 10 500 életet menthet meg 2020 és 2030 között.
A vezetéstámogatás még nem önvezetés, egyelőre csak segítség a vezetésben, a jövőben azonban várhatóan a sofőröknek nem is kell majd figyelniük utazás közben, sőt egyáltalán nem is kell jelen lenniük; az autó saját maga sofőrje lesz. Most megmutatjuk, melyek azok a fejlesztések, amik közelebb vihetnek az önvezető autókhoz.
Egy 2018-as vizsgálat adatai szerint az Európai Unióban a járművezetők 40–60 százaléka túllépi a sebességkorlátozásokat, pedig közismert tény, hogy már a sebesség enyhe csökkentésével is kisebb a közúti balesetek súlyossága. Figyelembe véve, hogy a legtöbb balesetet emberi tényezők okozzák, az olyan apró dolgok, mint a sebesség csökkentésének előrejelzése, sokat segíthet.
Minden sofőr jól tudja, a megfelelő vezetéshez a sebességet hozzá kell igazítani az út és a forgalmi viszonyok korlátaihoz. Ennek megkönnyítésére fejlesztettek az autógyárak olyan rendszereket, amit egyetlen gombnyomással is lehet aktiválni, az autót a sávon belülre tereli, a biztonságos utazási sebességet fenntartja az előttünk haladó forgalommal, és a prediktív sebességtartó automatikával kombinálva előre jelzi az út vonalát és szabályozza a sebességet is.
Ennek ellenére a biztonság és a jogszerűség érdekében a sofőrnek ma még figyelnie kell a rendszert, szemmel kell tartania az utat, és mindkét kezét mindig a kormányon kell tartania.
Az álmosság éppoly végzetes következményekhez vezethet, mint a túl gyors haladás. A SEAT ezért például olyan vészhelyzeti asszisztenst fejlesztett, ami észleli, ha a vezető néhány másodpercig nem lép kölcsönhatásba a kormánykerékkel.
Az új Ateca először hallható és vizuális jeleket küld, hogy reakciót keressen, sőt fékezési kísérletet is tesz. Ha továbbra sem érkezik válasz, az asszisztens bekapcsolja az irányjelzőket és lassít, amíg az autó le nem áll a sáv elhagyása nélkül. Ez már egy olyan szint, amikor az asszisztens nemcsak figyelmezteti a vezetőt a veszélyre, hanem aktívan át is veszi az irányítást a rendellenes viselkedés kijavítása érdekében.
Ha azonban a közelgő baleset elkerülhetetlen, akkor a legfontosabb már az utasok védelme. Erre a célra hozták létre a baleset előtti asszisztenst (Pre-crash Assist) az új Ateca számára. A rendszer kiszámítja a lehetséges ütközés potenciális kockázatát, majd a fedélzeti rendszerek együttműködve felkészítik a járművet egy hipotetikus ütésre.
Sőt a baleset következményeinek enyhítése érdekében az autó bekapcsolja a vészvillogót is, meghúzza és megfeszíti a biztonsági öveket, és bezárja az ablakokat.