Aktuális

Vezetéstámogatás: Karnyújtásnyira van a valódi önvezető autó

Bors

Létrehozva: 2020.11.07.

A vezetéstámogató rendszerek megkönnyítik a sofőr számára a jármű üzemeltetését, növelik az utasok biztonságát is, és számos olyan területen képesek már ma is segíteni a vezetésben, amelyek nem is olyan régen még elképzelhetetlenek voltak.

Forrás: Shutterstock

Autóink az elmúlt években jelentős változásokon mentek, mennek át. Egyrészt egyre több autó felszereltsége szolgálja az utasok kényelmét és szórakoztatását, de vannak más láthatatlan elemek is, amelyek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak: például a fejlett vezetéstámogató rendszerek. Ezek olyan automatikus asszisztensek, amelyek biztonságosabbá teszik a vezetést, mi­közben megkönnyítik a közlekedési helyzeteket is. Ezen rendszerek beépítése az Európai Bizottság becslése szerint több mint 10 500 életet menthet meg 2020 és 2030 között. A vezetéstámogatás még nem önvezetés, egyelőre csak segítség a vezetésben, a jövőben azonban várhatóan a sofőröknek nem is kell majd figyelniük uta­zás közben, sőt egyáltalán nem is kell jelen lenniük; az autó saját maga sofőrje lesz. Most megmutatjuk, melyek azok a  fejlesztések, amik közelebb vihetnek az önvezető autókhoz.

Út és sebesség

Egy 2018-as vizsgálat adatai szerint az Európai Unióban a járművezetők 40–60 százaléka túllépi a sebességkorlátozásokat, pedig közismert tény, hogy már a sebesség enyhe csökkentésével is kisebb a közúti balesetek sú­lyossága. Figyelembe véve, hogy a legtöbb balesetet emberi tényezők okozzák, az olyan apró dolgok, mint a sebesség csök­kentésének előre­jelzése, sokat segíthet.

Ez is érdekelheti

Autósra és gyalogosra is veszélyesek a falevelek

Őszi kihívások az utakon: Finom fékezéssel szárítsa ki a nyirkos fékbetéteket!

Leckét vettem Michelisz Norberttől, hogyan kerüljem el a halálos balesetet

Minden sofőr jól tudja, a megfelelő vezetéshez a sebességet hozzá kell igazítani az út és a forgalmi viszonyok korlátaihoz. Ennek megkönnyítésére fejlesztettek az autógyárak olyan rendszereket, amit egyetlen gombnyomással is lehet aktiválni, az autót a sávon belülre tereli, a biztonságos utazási sebességet fenntartja az előttünk haladó forgalommal, és a prediktív sebességtartó automatikával kombinálva előre jelzi az út vonalát és szabályozza a sebességet is.

En­nek ellenére a biztonság és a jogszerűség érdekében a sofőrnek ma még figyelnie kell a rendszert, szemmel kell tartania az utat, és mindkét kezét mindig a kormányon kell tartania.

Végzetes álmosság

Az álmosság éppoly végzetes következményekhez vezethet, mint a túl gyors haladás. A SEAT ezért például olyan vészhelyzeti asszisztenst fejlesztett, ami észleli, ha a vezető néhány másodpercig nem lép kölcsönhatásba a kormánykerékkel.

Az új Ateca először hallható és vizuális jeleket küld, hogy reakciót keressen, sőt fékezési kísérletet is tesz. Ha továbbra sem érkezik válasz, az asszisztens bekapcsolja az irányjelzőket és lassít, amíg az autó le nem áll a sáv elhagyása nélkül. Ez már egy olyan szint, amikor az asszisztens nemcsak figyelmezteti a vezetőt a veszélyre, hanem aktívan át is veszi az irányítást a rendellenes viselkedés kijavítása érdekében.

Bajban is segít

Ha azonban a közelgő baleset elkerülhetetlen, akkor a legfontosabb már az utasok védelme. Erre a célra hozták létre a baleset előtti asszisztenst (Pre-crash Assist) az új Ateca számára. A rendszer kiszámítja a lehetséges ütközés potenciális kockázatát, majd a fedélzeti rendszerek együttműködve felkészítik a járművet egy hipotetikus ütésre.

Sőt a baleset következményeinek enyhítése érdekében az autó bekapcsolja a vészvillogót is, meghúzza és megfeszíti a biztonsági öveket, és bezárja az ablakokat.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek