Közlekedésbiztonsági szempontból a körforgalom az egyik legjobb megoldás a szintbeli kereszteződéseknél, hiszen elég nagy az áteresztő képessége, nincs szükség lámpákat üzemeltetni, és gyakorlatilag folyamatosan haladhat a forgalom. Persze csak akkor, ha az autósok, motorosok tudják, hogyan is kell használni.
Már Magyarországon is gombamód szaporodnak a körforgalommal ellátott kereszteződések, egészen nagy a méretbeli variáció, a nagy, többsávostól az alig egyautós körforgalomig számtalan típust terveznek manapság mérnökeink. Ezek a világon nagyjából mindenhol így néznek ki, de egyvalami közös bennük: az a fajta hezitálás, amit a közlekedők a körforgalomba való behajtásnál, illetve az abban való közlekedésnél mutatnak. Egy spanyol statisztika szerint a közlekedők kétharmada (!) nem tudja, hogyan is kellene használni ezeket a tereptárgyakat. Érdemes tehát erre néhány szót szentelni.
A körforgalom megközelítése egy fontos pillanat. A statisztikák szerint a bejáratnál történik a balesetek több mint fele, így érdemes lelassítva, nagy körültekintéssel közelíteni a forgóhoz. A KRESZ-szabályok szerint az irányjelzőt használni kell a be- és a kihajtáskor egyaránt.
A második aranyszabály, hogy a körforgalomban haladónak van elsőbbsége. Ha bármilyen kétsége van afelől, hogy be- fér-e még a közeledő autó elé vagy sem, várja meg inkább a következő lehetőséget, így biztosan elkerülhető a baleset.
Elsősorban a külső sávokat érdemes használni, hogy minél kevesebbet kelljen keresztben menni. Amennyiben visszafordulna, vagy csak egy távolabbi kijáratot kell használni, soroljon beljebb, ezzel is segítve a forgalmat, és persze az ön biztonságát is.
Amennyiben elrontotta a kijáratot, vagy egyébként is a belső sávban halad, a kisorolásnál használja az irányjelzőt. Ne feledje, a külső sávban haladónak elsőbbsége van, ez egy egyszerű sávváltásnál is így van, a váltani akaró autónak a másik sávban lévőnek elsőbbséget kell adnia!
A megfelelő kijárat előtt mindig soroljon a szélső sávba, majd az irányjelző bekapcsolásával jelezze a közlekedőknek kihajtási szándékát. Ez fontos lehet a behajtóknak, akik az ön helyére bejöhetnek, illetve a mögöttes forgalomnak is, hiszen a kanyarodáshoz lassítani fog.
Sok esetben itthon rögtön zebra is van a kijárónál, így előfordulhat, hogy kihajtáskor meg kell állnia, ami veszélyt jelenthet, ha az autó még belóg a körforgalomba.
* Franciaország a körforgalmak hazája, minden 21. kilométerre jut egy a statisztikák szerint. A legrégebbi körforgalom is itt található, Párizsban a Diadalív körül az Etoile téren. A hely érdekessége, hogy nem klasszikus körforgalomként működik, ugyanis a behajtóknak van elsőbbsége, ráadásul a sávok sincsenek felfestve, kivülről inkább tűnik hangyabolynak, mintsem kereszteződésnek.
* A világ legnagyobb, 3,5 kilométeres átmérőjű körforgalma Malajziában, Kuala Lumpurban található, olyan nagy, hogy a közepére még egy 5 csillagos szálloda is épült, de a miniszterelnök egyik rezidenciája is a körön belül van. A körforgalmak megkönnyítik az autósok, motorosok helyzetét, a gyalogosoknak azonban nem feltétlen előnyös.
* Erre találtak Shanghajban (Kína) egy speciális megoldást, ahol a járműforgalom körforgalma fölé építettek a gyalogosoknak is egy körforgalmat.