Aktuális

Füllel is vegye az autót, ne csak a szemére és a szívére hallgasson!

Bors

Létrehozva: 2021.05.16.

Az autó megvásárlásánál fontos esemény a tesztvezetés, hisz jó esetben évekig az ott kiválasztott kocsit fogja használni. Korábban a tesztelést megelőző pontokat tekintettük át, ezúttal a próbaút során figyelni való kérdéseket foglaljuk össze.

Forrás: Shutterstock

Az első és legfontosabb – ez kiváltképp igaz a használt autók esetében –, hogy mindig ragaszkodjon a próbaúthoz, és ami fontos, kérje, hogy ön is vezethesse az autót, mert az anyós­ülésről kevesebb visszajelzést kaphat az autó állapotával kapcsolatban. Az új autók esetében egyszerűbb a feladat, igyekezzen olyan motorizáltságú autót próbálni, melyet kinézett magának, azonos váltóval, hiszen hiába próbál egy kézi váltóst, ha épp automatát szeretne vásárolni.

A használtak esetében természetesen egyértelműbb a helyzet, hiszen a megvásárlásra kinézett autót kell próbaútra vinni. A próbaút az autóvásárlás legfontosabb, és egyben legkellemesebb eseménye is, hiszen először ismerkedhet meg az autóval igazán. Figyelni kell azonban, ne engedje elragadtatni magát az élménytől, mert egy fel nem ismert hiba sok százezres költséget is jelent­het később. Néhány pontban összefoglaljuk, mire is ügyeljen.

Hallgatózzon!

Hallgassa meg a motort, mikor hidegen beindítják! Amennyiben induláskor az első néhány másodpercben erős kopogó, csörgő hangot hall, akkor bizony baj van. Ezek leírására most nincs hely, de egy ilyen hiba esetén érdemes elállni a vásárlástól.

Fék

Természetesen biztonságos körülmények közt fékezzen egy-két erőteljesebbet, nézze meg, hogy mennyire marad egyenesben az autó, vagy fordul el valamelyik irányba, illetve a pedál játéka is fontos információt adhat. Ha túl mélyen van csak fékhatás, az valamilyen gondot jelez a rendszerben. A kopott fékbetéteknek karcoló hangja van, ha ilyet vél hallani, ott valószínűleg nem csak a betéteket, de a tárcsákat is cserélni lesz szükséges súlyos tízezrekért.

Kuplung

Kézi váltó esetén figyelje meg a kuplung „fogási” pontját, azt a pedálállást, amíg fel kell engedni a tengelykapcsoló pedált, hogy az autó már mozdulni akarjon akár alapjáraton is. Ha nagyon magasra vissza kell engedni, akkor a kuplung bizony erősen használt.

Automata váltóknál a sebességi fokozat kapcsolásakor fordulhat elő egy rántás, mely minél erőteljesebb, annál nagyobb a gond. Normális esetben a fokozat bekapcsolásánál maximum egy egész kis mozdulást lehet csak érezni.

Futómű

Kicsit mozgassa meg az autót oldalra is! Egyrészt figyeljen a kormány holtjátékára, másrészt az ide-oda mozgás közben észlelhető kattanásokra, kottyanásokra. Ezek megléte esetén gyaníthatóan egy futóműátnézés alaposan indokolt lehet. Ne csak sima aszfalton menjen az autóval, próbáljon meg olyan utakra is kijutni, mint a magyar átlag, mely igénybe veszi a futóművet! Figyeljen a hangokra, dobbanásokra, kopogásra, hiszen ezek árulkodó jelek a futómű állapotával kapcsolatban.

Motor

Amikor elindultak, figyelje, miként gyorsít az autó, mennyire veszi jól a fordulatot a motor, illetve mikor kell kapcsolni a következő fokozatokat. Persze a váltó működésére, kapcsolhatóságára is érdemes figyelni: kézi váltónál mennyire pontos a szerkezet, automa­táknál mennyire finoman kapcsolódnak a fokozatok.

Automatánál a visszakapcsolási készséget is ellenőrizheti, padlózza le az autót, mintha gyorsítania kellene, és figyelje meg, milyen gyorsan reagál a váltó egy visszakapcsolással az ön utasítására!

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek