Múlt szombattól különösen fontos lett, hogy ott legyen a zsebünkben a védettségi igazolvány, hiszen a védettek előtt újra kinyílt a világ, számos lehetőséghez hozzájutottak. Előfordul azonban, hogy valaki késve kapja, vagy nem arra a címre, amire számít. És persze el is hagyhatjuk. Mi ilyenkor a teendő?
Több mint 4,2 millió védettségi igazolványt gyártottak már le hazánkban. A plasztik a lakcímkártyán szereplő tartózkodási helyre, ennek hiányában az állandó lakcímre kézbesítik. Ne ajánlott levelet várjon, egyszerűen bedobja a postás egy borítékban.
Ha a jogosult határidőn belül, vagyis 8 napon belül nem kapja kézhez az igazolványt, vagy elhagyta, netán megváltozott a neve, mert mondjuk férjhez ment, akkor az interneten is bejelentheti a problémáját. Külön erre az ügyintézésre szól egy speciális űrlap, ami a Magyarorszag.hu oldalon érhető el. Ezt a Koronavírus elleni védettségi igazolvánnyal kapcsolatos ügybejelentés aloldalon találja. Fontos, hogy az ügyintézéshez ügyfélkapu-regisztrációval kell rendelkezni. Ha biztosra menne, akkor emailt is írhat, és jelezheti a hiányt a [email protected] email címen.
Ha úgy dönt, hogy mégis inkább személyesen érdeklődne, akkor a kormányablakokat is felkeresheti.
E hét hétfő óta előzetes időpontfoglalás nélkül is felkereshetők a védettségi igazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés céljából a kormányablakok. A hivatal minden esetben kivizsgálja, hogy miért nem érkezett meg például a kártya, ha az a probléma, mindegy, hogy online vagy személyesen intézi. Személyesen azonnal el tudja mondani az ügyintéző, hogy elkészült-e már az igazolvány, hová kézbesítették, de pótlás esetén a kártya legyártásáról is intézkedik.
Védettségi igazolványt nem állítanak ki kormányablakokban, tehát annak elvesztése, vagy cseréje nem orvosolható azonnal, ugyanis a kézbesítése minden esetben postai úton történik. A pótlás, a csere 3 ezer forintba kerül, melyet a Budapest Főváros Kormányhivatala 10023002-00301253-00000000.
Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér weboldalon van lehetőség arra, hogy leellenőrizzük, hogy rögzítették-e a védőoltás beadását. Ugyanis, ha valaki nem kapja meg a kártyát, az okok között lehet az is, hogy az oltó orvos nem rögzítette a rendszerbe az oltást. Az EESZT-be ügyfélkapus regisztrációval lehet belépni. Itt az Ellátások menüpontot kell keresni, ahol megtalálható az Eseménykatalógus. Itt kell szerepelnie annak, hogy megkapta az illető az oltást. Ha nincs felvezetve a rendszerbe, akkor a hibát az oltópontnak vagy a háziorvosnak szükséges jelezni.
Az oltottak esetében a kártyának nincs lejárati határideje, míg a fertőzésből való felgyógyulással megszerzett védettségi igazolvány érvényessége a gyógyulást követő 6 hónap. Az igazolvány kiállítására azok esetében is lehetőség van, akik tudtukon kívül esetek át a fertőzésen. Ők az okmányt személyesen vagy a www.magyarorszag.hu oldalon keresztül kérelmezhetik 3000 forint ellenében, valamint egy olyan, akkreditált labor által kiállított lelet bemutatásával, amely igazolja, hogy az érintett szervezetében jelen van a koronavírus elleni védőanyag. A kártya érvényességi ideje ez esetben az ellenanyag jelenlétét kimutató vizsgálat dátumát követő négy hónap.