Aktuális

Ma is hihetetlenül népszerű: ötven éve van Zsiguli Magyarországon

Bors

Létrehozva: 2021.06.15.

Annak idején sokan évekig is vártak egy-egy nyugati autóra, így a Zsigulira, vagy ahogyan nálunk akkor hívták: Ladára is, aminek az első darabjai éppen ötven éve lépték át a határt és kerültek boldog tulajdonosukhoz.

A hetvenes-nyolcvanas évek népautója még mindig jelen van az utakon, az óriási siker pedig a mai napig tart. Schobert Norbinak például nagy álma volt, felesége, Réka meg is lepte egy igazi antik darabbal nemrég.

Az évszázad üzlete

A szovjet autógyártás méltán híres volt, elég ha csak a Volgákat, a Moszkvicsokat és a Zaporozseceket emlegetjük. 1961-ben az olasz kommunista párt vezetője, Togliatti felvetette Moszkvában: mi lenne, ha a keleti blokknak is lenne egy népautója. Az ötletet évekig jegelték, majd újra és újra felvetették.

1966-ban végül megkötötték az évszázad üzletét. A szovjet autóipari miniszter és Vittorio Valletta Fiat-vezér – aki ekkor már 84 éves volt – megállapodtak a gyár felépítésében. Ehhez az olasz kormány egymilliárd dollár hitelt adott a Szovjetuniónak, ami aztán a Fiat kasszáját gyarapította.

De honnan a név?

Az orosz autógyár azt szerette volna, ha Lenin születésének 100. évfordulójára már elkészül az autó. Így lett volna Vilszto (Lenin nevének kezdőbetűi, és a 100 oroszul) a kocsi neve. A gyárépítők bármennyire igyekeztek, úgy tűnt, hogy nem lesz kész az első példány a jeles napra.

Aztán jött az ötlet: van a közelben egy hegy, nevezzük el arról. Így lett a márka neve Zsiguli. Az már más kérdés, hogy a vasfüggönyön túlra Ladaként adták el a Zsigulikat, mert ott ezt nem tudták kimondani. Slusszpoén: az első autót végül 1970. április 19-én szerelték össze a gyárban, három nappal Lenin 100. születésnapja előtt. Az első igazi példányt 5 hónappal később vették le a szalagról.

5-6 év várakozás

Itthon a hatvanas években minden autóvásárló megszokta, hogy éveket kell várni a befizetett járműre. Ez a Zsigulival sem volt másképp. Ugyan az első példányokat 1971. június 14-én adták át – a két szerencsés egy debreceni nő és egy budapesti férfi volt –, mégis 5-6 évig álltak sorban az emberek azért, hogy a nyugati alapokon nyugvó keleti csodával szeljék az utakat.

A Lada annyira népszerű lett, hogy 1980-ra a magyar autópiac felét már ez a márka tette ki. 1996-ig csak itthon 1.000.000 darabot adtak el, ezzel a legtöbb Ladát Magyarországon adták el. A nyolcvanas években aki nem Trabanton, az Ladán tanult autót vezetni.

Norbinak visszahozza a gyerekkorát

Schobert Norbi egy 1974-es old timer Zsiguli boldog tulajdonosa, amit feleségétől, Rékától kapott 10. házassági évfordulójukra. – Az autó gyönyörű, teljesen újszerű az állapota, bár nem napi szinten használjuk, de a családdal néha eljárunk vele kocsikázni. Ez nekem olyan, mint egy időgép, az autó formája, hangja, még az illata is visszahozza a gyermekkoromat. A gyermekeim is rajonganak érte: a nagyobbik fiam ezen szeretne megtanulni majd vezetni – osztotta meg a Borssal Norbi.

A Lada-sztori számokban

A togliatti gyár termelékenysége igen mutatós volt, de a Szovjetunióban ez nem is lehetett volna másképp. Összesen 20,5 millió darabot raktak össze. A legtöbb 1200 köbcentis motorral készült – innen ered az ezerkettes Lada szólás is.

A legkelendőbb a 2106-os modell volt, amiből majdnem 4,4 milliót adtak el, és 30 éven át gyártották. Itthon még mindig több ezer példánnyal találkozhatunk az utakon, de néhány patinás darabot megmentettek az utókornak. A keveset futott, eredeti Ladákért akár 5-6 millió Ft-ot is elkérnek a tulajdonosok!

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek