Aktuális

QR-kódot kapnak a kukák

Címkék
QR-kódkuka

Bors

Létrehozva: 2021.06.21.

Kísérleti projekt indul Budapest három kerületében. Ha sikert hoz, digitális segítséggel megújul a lakossági szemétszállítás.

Az új rendszer tesztelésébe bevont kerületeket és a kukásautók járatútvonalait szakmai alapon választották ki. A címek kijelölésekor a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) fő szempontja volt, hogy egyformán szerepeljenek kertes- és társasházas övezetben lakó ügyfelek, intézmények és gazdálkodó szervezetek, továbbá pesti és budai kerületek is. A választás végül a XV., a X., és a II. kerületekre esett. 

Összesen 12 ezer fogyasztót kér az FKF arra, hogy a számukra kiküldött egyedi QR kóddal ellátott matricát ragasszák fel kukáikra. Ezt a módszert, a hulladékgyűjtő tartályok azonosítását Nyugat-Európa több városában, például Bernben, Dortmundban, Drezdában is alkalmazzák. Az egyedi kódot egy speciális programmal beolvasva azonnal látható, hogy a szolgáltató az adott tartályhoz kapcsolódóan milyen szolgáltatást biztosít.

Az FKF számára ma sokszor okoz gondot az, hogy a kukák nincsenek azonosítóval ellátva. Pillanatnyilag csak adatbázisok segítségével nyerhetők ki azok az információk, hogy hol, milyen típusú edényekből mekkora mennyiség is van kihelyezve az ügyfelekhez. Az egyedi, QR kódos azonosító bevezetésével a raktárból kikerülő tartályok már az átadás pillanatában az ügyfélhez rendelhetők, mondhatni, azok teljes életútja nyomon követhető. 

Ami még fontos: a naprakész információk alapján pontosabban tervezhető a kukásautók útvonala. Így hatékonyabb lehet a járatszervezés.

A kukás edények korszerű nyilvántartása előnyös lehet azért is, mert a pontos beazonosíthatóság nagyobb tudatosságra ösztönzi az ügyfeleket a hulladékok szelektálásában. Így várhatóan több papír, fém és műanyag újrahasznosítása válik lehetővé másodlagos nyersanyagként. Az új, ésszerűbb útvonalak kevesebb üzemanyagot és kisebb károsanyag-kibocsátást is jelentenek.

A projekt tesztelésében résztvevő ügyfelek a QR kódot beolvasva az FKF honlapjának tájékoztató oldalát érik el, ahol – szükség esetén - adategyeztetést, illetve módosítást tudnak kezdeményezni. Sikeres bevezetés esetén az előkészítésben részt vevő ügyfelek a jövőben az elsők között érhetik el a cég fejlesztés alatt álló, ügyfélközpontú, digitalizált szolgáltatásait.

Nem utolsósorban a QR kód bevetésével kiszűrhetők a nem fizető ügyfelek is, ami összességében méltányosabb teherviselést eredményez. A nem fizető ügyfelek szolgáltatásba való bevonásával várhatóan csökken az illegálisan kihelyezett hulladék is. A jogszabály szerint minden ingatlanhasználónak fizetnie kell hulladékszállítási díjat, így az FKF ennek szellemében keresi fel az ügyfeleket és vonja be a szolgáltatásba.

A most egy budai és két pesti kerületet érintő program év végi lezárásakor, annak fogadtatását látva dönt az FKF arról, hogyan tovább. A tapasztalatokat mérlegelve határoznak arról, hogy újból tesztelik-e a rendszert, továbbfejlesztve azt, vagy a sikeren felbuzdulva mihamarabb bevezetik másutt is. 
 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek