Az elmúlt napok döbbenetes viharainak nem csak ingatlanok látták kárát, a kocsik is jócskán kaptak a néhol cseresznye és golflabda méretű jég miatt. Utánajártunk, érdemes-e saját kezűleg hozzányúlni a horpadáshoz.
Jégkár esetén is számíthatunk az internetre: tele van videóval és tanáccsal az ügyben, hogy mit csináljunk a karosszériával, ha elkapott bennünket a jégeső. A kérdés már csak az, hogy valós segítségről beszélhetünk-e, hiszen számtalan félrevezető és téves információ kering a neten.
– A jégkárjavítás lényege, hogy az autót az eredeti állapotába állítsuk vissza – kezdte a Borsnak Hencz Csaba, az Ice Service vezetője.
– Ez olyan feladat, amit otthon nem lehet elvégezni. A neten sok horpadáskihúzó módszer látható, de ezzel ne kísérletezzünk, ezt szakemberre kell bízni. A javítása, ha nincs szükség utána fényezésre, akár egy-két nap alatt is elkészülhet.
– Cseresznye nagyságú jégverés után már érdemes szakemberrel megnézetni az autót. Ő az apró mélyedéseket egy speciális lámpa segítségével már észre tudja venni. A dió nagyságút már az ügyfél is látja, a baseball nagyságúról már nem is beszélve. Az már csúnya kárt okoz, komolyabb beavatkozást igényel – mondja a szakember.
A javítás ára függ az autó típusától, az elemtől, a horpadások számától és méretétől. A kalkulációt egy számítógépes program készíti. A biztosító is ezzel a szisztémával dolgozik.
Azért is érdemes szakemberhez vinni a kocsit, mert szinte biztos, hogy mi magunk már csak a szükséges eszközök hiánya miatt is, nem tudunk úgy hozzányúlni a kárhoz, hogy ne okozzunk nagyobb bajt.
– Ha mi, szakemberek hozzáférünk, akkor a horpadást az ellenoldaláról, az erre szolgáló acélpálcákkal belülről nyomjuk ki pontosan olyan erővel, ami ehhez szükséges. A milliméter töredékét is tökéletesen ki lehet egyengetni. Ahová az ellenoldalról nem férünk hozzá, ott különböző formájú és méretű műanyag bábukkal dolgozunk. Ezeket speciális, nyomtalanul eltávolítható ragasztóval rögzítjük a felületen. Majd húzókalapáccsal a bábut és vele a horpadást is kihúzzák. Van még egy módszerünk, az úgynevezett hot-box. Az elektromágneses szerszámot ráhelyezzük a horpadás megfelelő részére. Ez gombnyomásra egyszerre melegíti is a felületet, közben mágneses hatást gyakorol a lemezre. Ezekkel a módszerekkel utána nem szükséges a csiszolás és a festés, fényezés. Ahol a jég az autó festését felrepesztette, ott már utólagos fényezésre van szükség. A nagyobb mélyedéseknél az egyengetés után jön a csiszolás és az újrafényezés – mondta Hencz Csaba.
A jégkár kártérítése a Casco biztosítás terhére történhet, 48 órán belül be kell jelenteni a kárt a biztosítónak. A kirendelt szakértő a helyszínen szemléz, de manapság már egyes biztosítók videós kárrendezést is alkalmaznak. Az ügyfél okostelefonjára letölt egy mobil alkalmazást, bekapcsolja a kamerát, a kárszakértő online instrukciói szerint körbevideózza a kocsit, melyet a kárszakértő az irodában rögzít. A javítást a szemléig nem szabad elkezdeni. A biztosítónál van önrész is, ezért lehet, hogy a kisebb horpadásokra nem fizetnek.