<p>Blaha Attilát igazán nem vádolhatjuk félénkséggel. Magabiztosan dolgozik a cirkuszvilág legveszélyesebb eszközének számító halálkeréken a három emeletnyi magasságban.</p>
A mutatvány lényege, hogy egy tengely körül forgó, 6-8 méter hosszú tartószerkezet két végére erősített egy-egy körben egy-egy artista lépked kívül, illetve belül. Könnyű kikövetkeztetni, hogy egy nagyobb halálkeréken a cirkuszművész bizony 10 méter magasra is feljut.
Az artista számát legutóbb a Fővárosi Nagycirkuszban rendkívüli alkalomból előadott, Monte Cristo grófja-című musicalben láthatta a nagyérdemű. A kezdeményezés nem várt sikert aratott, hiszen valóban ritkaság, hogy Magyarország egyetlen kőcirkuszában musicalszínészek és artisták együtt dolgoznak.
– Az, hogy valaki képes legyen biztonsággal dolgozni a halálkeréken, próbák hosszú sorát igényli. Nem minden artista vállalkozik rá, hiszen ez a zsáner az egyik legnehezebb a világon. Menet közben már senki sem gondolhatja meg magát. Ha egyszer felmerészkedtem a kerékre, csinálni kell – mosolygott az artista. – Kell némi bolondság! Élvezni kell a veszélyt, és jóban kell lenni az adrenalinnal, hiszen ebben a számban nagy dózisban termelődik. Ahogy a szám felépül és egyre izgalmasabbá válik, a közönség is egyre jobban élvezi a látványt. Nem célszerű hibázni, de van, amikor megesik – mondta a Borsnak Attila.
Blaha Attila úgy véli, hogy aki a halálkeréken egy meggondolatlan lépést tesz, alaposan a szerencsére van utalva.
Odafenn nincs, ami megvédjen bennünket, hiszen nem lehet biztonsági kötelet használni.
Aki megbotlik, könnyen leeshet. Én magam már kétszer is lezuhantam a legtetejéről, ráadásul mindkét esetben karcolások nélkül megúsztam – vallotta be Attila, aki jól tudja, milyen kockázatot jelent az eszközön egy komolyabb gikszer.
– Sajnos tudok olyan artistáról, aki ebben a számban az életét vesztette, illetve olyanról is, aki súlyosan megsérült. Ez nem játék, nem vicc – szögezte le Attila, aki egyébként egy hároméves kisfiú boldog édesapja. Kérdés, gondol-e a produkció közben a családjára.
– Az biztos, hogy sosem fogom erőltetni, hogy a gyermekemből is artista váljon, illetve a szakmán belül az én zsáneremet válassza. Ha mégis megszereti a veszélyt, vagy legalábbis megtanul vele együtt élni, fontos, hogy minél pontosabban elsajátítsa a trükköket. Mutatvány közben elsősorban a trükkökre koncentrálok, hogy ne legyen baj, a külső tényezőket kizárom – magyarázta az artista.
Attila tisztában van vele, hogy nem dolgozhat a halálkeréken az élete végéig. Éppen ezért már régóta tervezi legbelül, mihez kezd, ha a fellépésekből kiöregszik.
– Mindenképpen szeretnék a cirkusz világában maradni. Valószínűleg tanítani fogok – mondta a művész, és hozzátette: büszke rá, hogy tagja lehet Magyarország egyetlen flying trapéz csoportjának. A porond fölé kifeszített biztonsági háló felett két trapézon hintázva, szállva repkednek, szaltóznak, illetve elkapják egymást.
– Magyarországon az artistaképzőben ezt sajnos nem tanítják, hiszen az iskola ingatlanjában a szükséges eszközök nem férnek el. Hazánkban a feltételek csak a cirkuszokban vannak meg.