<meta charset="utf-8" />A Metropol hozzájutott egy videóhoz, ami bizonyítja: az FKF rakodói szakszerűtlen módszerrel ürítik ki a hatalmas műanyag konténereket szerte a városban, ezért a kukák sorozatosan tönkremennek. Mivel nem a helyes „villás”, hanem a helytelen „fésűs” megfogást alkalmazzák, évente csaknem ezer kuka megy tönkre, évi 60 milliós kárt okozva. Az FKF-nek belső utasítása is szól erről, de a melósok nem alkalmazzák.
Évek óta folyamatosan törik össze a zöld műanyag konténereket a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél, amelynek a Karácsony Gergely szeptemberi cégösszevonásai utáni jogutódja egy átláthatatlan cégmonstrum, a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. (BKM, gúnynevén Budapesti Karácsony Művek...). A cég élén Gyurcsány emberei állnak. A vállalat belső, viselt dolgairól, és a helytelen kukaürítés okozta százmilliós károkról a cég egyik volt munkatársa mesélt a Metropolnak.
Kovács Attila 2013-tól egészen idén februárig dolgozott az FKF-nél, ahol a feladata a sérült tartályok cseréje volt. Miután feltűnt neki a mérhetetlen pazarlást eredményező helytelen kukaürítési technika, többször jelezte főnökeinek, majd később és a főváros vezetésének is a problémát, de nem történt semmi. Illetve igen: a renitens alkalmazottól létszámleépítésre hivatkozva megvált a cég...
Éveken át napi szinten találkoztunk ezekkel a kukákkal, és több kiemelt ügyfél is panaszkodott, hogy a zöld kukák először a peremüknél megrepednek, majd letörik az teljes első részük. Hiába cseréltük ki ezeket, ugyanez ismétlődött újra és újra
– mondja az egykori alkalmazott. Volt olyan közbeszerzés az 1,1 köbméteres zöld műanyag konténerek esetében, amikor a kukákat annak ellenére ezres nagyságrendben vásárolta meg a főváros, hogy a kihelyezésük után azonnal minőségi problémák merültek fel, és a közpénzen beszerzett tartályok legalább 80%-át hamarosan le kellett selejtezni. Kovács Attila beszámolt arról is, hogy az FKF Szállítók útjai telephelyén jelenleg is annyi a használt beszállított vagy éppen sérült kuka, hogy több raktár hosszan stószokban állnak a szemétgyűjtők, hogy azok mosását még túlórában sem győzik az alkalmazottak.
Az 1,1 köbméteres zöld, műanyag konténereket kétféleképp tudja kiüríteni a kukás autó. Az ún. „villás megfogásnál” a tartályok oldalán lévő emelőfüleket a kocsik hátulján lévő villába akasztják be, és azzal emelik fel. A másik, ún. fésűs megfogásnál a konténereket az elülső, visszahajló peremüknél fogva emelik fel az ugyancsak az autók hátulján lévő „fésű” segítségével. Az utóbbi módszernél azonban az FKF-nél jelenleg használatban lévő, 1,1 köbméteres zöld, műanyag kukák előbb-utóbb eltörnek.
A problémát az elmúlt években az FKF-nél is felismerték, ezért a jelenleg is érvényes utasítás szerint a kukás kocsiknak csak a villás megfogással szabad üríteniük. Ez azonban rendszerint nem így történik, mivel a fésűs emelés egyszerűbb és gyorsabb, és ha ezt a módszert használják, a járat jóval hamarabb letudja a napi útvonalát. De több rakodó arra panaszkodott, hogy a régi fajta tartályok gyakran kicsúsznak a villából, és a beöntésnél beesnek az autóba, és ha nem állítják le a préslapátot, összepréseli az egész kukát.
A vezetőség akkor „anyagfáradással” indokolta a nagyszámú törést, de ez egyszerűen nem igaz. Volt olyan is, amikor a Hungaroring Sport Zrt. egyik rendezvényére szállítottunk ki kukákat, és a közönség csak könnyű szemetet, papírtálcát, poharakat dobált ki, de három hét múlva, a rendezvény végén mégis a 170-180 kuka a 90 százalékát törötten vittük vissza
– emlékezik vissza az egykori FKF-es.
Kovács Attila szerint 2020-ban legalább 1000 kukát törtek össze a szemérgyűjtő járatok. Egy ilyen konténer ára 60 ezer forint, ami eleve évi 60 milliós kár, de erre jön még rengeteg járulékos költség, illetve az, hogy számos helyen ideiglenesen fémmel kellett helyettesíteni a műanyag kukákat. Volt olyan eset is 2020 tavaszán Újpalotán, ahol a Nyírpalota u. 56-80-ig az összes, 12 darab konténert összetörték. Itt a lakók felháborodása nyomán végleg le kellett ezeket cserélni fémre.
Érthetetlen az ilyen pazarlás. Az FKF szolgáltatási területén éves szinten több tízmilliós nagyságrendű károk keletkeznek a kommunális és a szelektív gyűjtőtartályokban az ürítés közben. Kovács Attila szerint ennek a fő oka a tartályok gyenge minősége, és az, hogy nem tartják be az FKF műveleti utasítását.
A volt FKF-dolgozó szerint ezeket a műanyag kukákat nem lenne szabad használni a lakótelepi tízemeletes házaknál, mert amikor a szemét nagy sebességgel érkezik le, sok esetben kiszakítja a tartály alját. Ennek ellenére a lakótelepeket elárasztják a rossz minőségű tartályokkal.
Voltak olyan tízemeletes házak, ahová kivittünk 10 műanyag konténert, és egy hét múlva össze volt törve az összes. Ráadásul ezek tűzveszélyesek is. A III. kerületben, a Kabar utcában volt is ilyen tűz, amikor egy lakó ledobott valamit, ami miatt meggyulladt a konténer, és az egész kukatároló leégett.
Az FKF azt állítja, hogy ez a selejtmennyiség nem olyan nagy szám, de mondok egy példát: Szigetszentmiklóson ahol egy másik cég gyűjti be a szemetet, ott gyakorlatilag 25 éve ugyanazok a kukák vannak kint a lakótelepen. Maga szerint ez miért van?
Az ügyben lapunk kereste az FKF jogutódját, a BKM-et is, de lapzártánkig nem érkezett válasz.
A Karácsony Gergely-féle városvezetés 2020 januárjában értesült a pénznyelő, szabálytalan ürítési gyakorlatról
– mondja a volt dolgozó. - Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes belső vizsgálatot is elrendelt emiatt, de semmilyen érzékelhető eredménye nem lett. Azon túl, hogy a megindításában játszott szerepem miatt pár hónappal később kirúgtak…
Az üggyel kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. jogutódjának, a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt.-nek, illetve szerettünk volna betekintést nyerni a hivatalos selejtezési jegyzőkönyvbe, azonban lapzártánkig nem érkezett válasz. Amennyiben megkapjuk, természetesen közreadjuk az ő álláspontjukat is.
Az egykori munkatárs birtokában van több levelezés is, amelyekben az FKF elismeri, hogy a műanyag konténerek fésűs emelése szabálytalan. Kovács Attila szerint a szabálytalan ürítések miatti, több év távlatában százmilliós nagyságrendű károkról az FKF vezetése már évek óta tudott, a hulladékbegyűjtési-és szállítási főosztályvezető és az üzemvezetők is, még sem tettek semmit a további károkozás megakadályozására.