Önálló balettkart alapítottak a Fővárosi Nagycirkuszban. Valc Szabolcs koreográfus és tánckarvezető a Borsnak adott interjújában kifejtette, hogyan működhetnek együtt a táncosok az artistákkal.
Honnan jött az ötlet?
A balettkar igazából egy összefoglaló név. A kar mindenfajta műfajt megjelenít. Hoztunk táncosokat a társastánctól a balettig mindenhonnan. Észrevettük azt a lehetőséget, hogy a táncosokkal az artistaszám egységet képes alkotni, és emelik egymás fényét. A tánc megtölti a manézst. A Fővárosi Nagycirkusznak eddig nem volt állandó tánckara, mindig az adott műsorhoz szerződtetett táncosokat. Az új megoldás a térségben egyedülálló.
Hogyan lehet összehangolni a tánckart a szezonokra szerződtetett cirkuszművészekkel?
Minden artistára előre felkészülünk. Megnézzük a videóját. Ha egyedül van, és a produkciója igényli, hogy megtöltsük a porondot, megnézzük, hogy melyik tánc illik leginkább az artista számához, annak történetéhez és mondanivalójához.
A cirkusz elsősorban az artistákról szól, tehát nem a táncosok a főszereplők. Hogyan lehet kialakítani a megfelelő egyensúlyt?
Az artista mutatványára koncentrálunk. Annak jellege dönti el, hogy csak előtáncolunk, vagy bent maradunk a cirkuszművész mutatványa alatt is. Igyekszünk úgy alakítani a koreográfiát, hogy az artistát ne elnyomjuk, hanem felemeljük.
Megeshet, hogy a táncosok és artisták ne egymást kiegészítve, hanem ténylegesen együtt dolgoznak?
Igen! A táncosoknak is tartunk képzést bizonyos levegőszámokhoz. Például felhúzzuk őket 10 méter magasra, persze biztosítókötéllel. Szeretném, ha zsonglőrszámokat is megtanulnának, és képesek lennének felállni egy golyóra és azon egyensúlyozni. Persze az artistákat felülmúlni nem tudjuk és nem is szeretnénk.