A lebontott sörsátor helyén lesz a felszállópálya.
Eddig csak a Liget Budapest Projekt keretében megvalósult új városligeti játszótér büszkélkedhetett a Szinyei Merse Pál által megfestett léghajó hasonmásával, amelyet a gyerekek mászókaként használhatnak. Május 1-től viszont a felnőttek is új játékszerhez juthatnak a Ligetben, akkor adják ugyanis át a Ballon kilátó névre keresztelt új látványosságot.
Valójában egy kötött pályán mozgó hőlégballonról van szó, amely negyedóránként szállhat majd fel fedélzetén 30 emberrel. 150 méteres maximális magasságát öt perc alatt éri el, ugyanennyi időt tölt el odafent, majd visszatér a földre. Kiindulópontja a Mimóza-domb lesz, ahol eddig a sörsátor állt, annak elbontása után viszont a Városliget megújításának részeként teljes egészében rehabilitáltak.
A liftszerűen működő kilátó nem példa nélküli Budapesten. Egy pányvás léggöböt már az 1896-os millenniumi ünnepségek idején is használtak erre a célra. Az akkor a döbbenetes fél kilométeres magasságba röpítette fel az Ezredéves Kiállítás bátor látogatóit. A két magasság közti különbség okára is rákédeztünk a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt. vezérigazgatójánál.
A millenniumi ünnepségek idején jóval kisebb volt a légiforgalom erre, most viszont pont a Ferihegy felé tartó repülőgépek útvonalát keresztezné egy fél kilométeres magasságba felbocsátott ballon. Ráadásul közben a biztonsági előírások is sokat szigorodtak, de 150 méterről is egész Budapestet és környékét tökéletesen lehet majd látni
- mondta el a Ripostnak Gyorgyevics Benedek, hangsúlyozva, hogy a biztonság a legfontosabb szempont volt a projekt kiírásánál és a megvalósító cég kiválasztásánál is.
Nem szerettük volna, hogy szerencsevadászok jelenjenek meg a Ligetben, és a nyertes cég komoly referenciákkal rendelkezett. Ráadásul az üzemeltető egy magyar cég, amely kiforrott és bizonyított francia technológiát alkalmaz
- emelte ki a Városliget Zrt. vezetője.
A rendszer szélsebesség- és szélirány-mérővel, kupolanyomás-jelzővel, környezeti és belső hőmérsékletmérővel is rendelkezik, a hajó csak megfelelő időjárási körülmények között emelkedik a magasba. Elektromos hálózatról működik, de önálló áramfejlesztővel is rendelkezik. Alapjául az az Aero30NG típusú rendszer szolgál, amely jelenleg a világon a legelterjedtebb: a párizsi EuroDisneytől kezdve a kambodzsai Angkor Waton át a San Diego-i Safari Parkig mindenütt ilyent használnak.
A világon több mint száz ilyen ballont készítettünk, és még soha egyetlen eggyel sem volt probléma. Felhajtógáznak héliumot használunk, ami se nem gyúlékony, se nem robbanásveszélyes
– mondta el a Ripostnak Eric Bachelier, a francia Aerophile projektvezetője.
A ballon elindulásától azt várják, hogy a pandémia után újjáéledő magyarországi turizmus egyik fő attrakciója lehet. Ráadásul a szintén a Városligetbe tervezett új Nemzeti Galériában szeretnék kiállítani majd Szinyei Merse Pál eredeti festményét is, amely az ötletgazdákat megihlette.