Ellepték Budapest utcáit a szabálytalanul közlekedő rolleresek. Sokan az úttesten, a járdán és a zebrán felváltva száguldva, többnyire bukósisak nélkül, gyakran ketten egy eszközön. A fővárosban tarthatatlan a rollerhelyzet.
Az e-rollereket segédmotor-kerékpárként kell kezelni a jog szerint, amíg nem készül el egy jogszabály ezekre az eszközökre vonatkozólag – ezt Pintér Sándor belügyminiszter jelentette be még 2019-ben. Jelenleg tehát az e-rollerekkel sem járdán, sem zebrán nem lenne szabad közlekedni, ráadásul az utazóknak bukósisakot kéne hordaniuk, és rendelkezniük kellene jogosítvánnyal. A jelenleg érvényben lévő KRESZ szerint az e-rollerek joghézagba tartoznak, ugyanis nincs még konkrét KRESZ-szabályozás a használatukra.
A Lime elektromosroller-bérlő applikáció az alkalmazás elindítása előtt megkérdezi, hogy a használója elmúlt-e 18 éves, és van-e jogosítványa. Ezek után hogyha valakit ittasan, vagy jogosítvány nélkül állítanak meg rendőrök e-rollerrel, jogosan büntetik meg a segédmotoros-kerékpárokra vonatkozó szabályok szerint. A Metropol tavaly beszámolt róla, hogy egy férfit a rendőrök 100 ezer forintos bírsággal sújtottak, ugyanis ittasan, jogsi nélkül e-rollerezett.
Tavaly decemberben jelentette be a Fővárosi Önkormányzat, hogy a városszerte széthagyott és eldobált e-rollerek miatt több száz mikromobilitási pontot hoznak létre Budapesten, ahol jogszerűen lehetne parkoltatni az eszközöket. Ez részben már megvalósult, igaz néha nem a legszerencsésebb helyeken, autóparkolókat, rokkantaknak fenntartott helyeket megszüntetve. Július 1-jétől minden nem rollerparkolókban elhelyezett járgány miatt többezres bírságra számíthat az üzemeltető cég – ezt pedig továbbháríthatja a bérlőkre. Az e-rollerek miatt hamarosan KRESZ-módosítás is várható.
A közelmúltban járt körbe a sajtóban az a 2020-ban készült videó, amin egy 20 éves férfit halára gázolt egy busz a XI. kerületi Fehérvári úton. A fiatal egy közösségi használatú e-rollerrel közlekedett, azonban a vele párhuzamosan haladó busz jobbra kanyarodva keresztezte az útját. Az egyébként szabályosan haladó rolleres már nem tudott megállni, és a jármű alá csúszott. Lapunknak egy 20 éven keresztül buszvezetőként dolgozó olvasónk elmondta: a sofőrülésből nehezebb észrevenni egy jobb oldalon, a busz mellett érkező rollerest, mint egy biciklist. Ráadásul léteznek olyan nagy teljesítményű rollerek is, amelyekkel 70-80 km/órás sebességgel is lehet száguldani. A kis méretű kerekük miatt azonban egy úthiba végzetes baleset okozója lehet.
Hétfőn együttműködési megállapodást kötött Budapest belvárosi kerülete a két legnagyobb rollermegosztóval is. A Belváros-Lipótváros Önkormányzatának közleménye szerint az alábbi szabályok lesznek érvényesek a kerületben az elektromos rollerek használatára:
Világszerte egyre nagyobb gondot okoznak az elektromos rollerek. Tavaly júniusban bejárta a világsajtót, amikor egy elektromos rolleres Manhattanben elütötte a 65 éves Lisa Banes-t, a Koktél és a Holtodiglan színésznőjét, aki belehalt a fejsérülésébe. A franciaországi Axa Biztosító által 2020 végén készített felmérése szerint a megkérdezett 237 e-rolleres 78%-a bevallotta, hogy közlekedés közben szokott mobiltelefonon beszélgetni, esetleg Messenger-üzenetet vagy SMS-t küldeni. A kutatás szerint a rolleresek 79%-a szabálytalanul a járdán halad, 68 százalékuk nem viseli a kötelező sisakot, 66%-uk pedig nem áll meg, ha a közlekedési lámpa zöldről sárgára vált.
(Metropol)