Óriási fennakadásokat okozhat a főváros közlekedésében Karácsony Gergely terve, hogy 2023-ban kitiltaná az autóforgalmat a pesti alsó-rakpartról és a Lánchídról. A Metropol dr. Kovács Kázmért, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnökét kérdezte erről és a belvárosi közlekedés égető problémáiról.
A főpolgármester a Lánchídról a 2023. őszi átadás után száműzné az autósokat, ami a rakpart lezárásával együtt gyakorlatilag megbénítaná a budapesti közlekedést.
– Remélem, hogy ez az ötlet nem fog megvalósulni, mert ez még jobban ellehetetlenítené a budapesti közlekedést – mondta a szakember, aki szerint a pesti alsó-rakpart részleges lezárása gyakorlatilag azonos a teljes rakpart lezárásával.
– Ha a terv megvalósul, akkor az utak kapacitását nemhogy csökkenteni, hanem éppen, hogy növelni kellene. Hiszen akik nem vehetik majd igénybe a pesti rakpartot, azok többnyire a budai alsó-rakpart felé veszik majd az irányt. Ott pedig már eleve folyamatosan csúcsforgalom van, ami így tovább fog fokozódni.
Az észak-déli irányban közlekedő autósok rémálmának számító kettős lezárás után sokan a belváros felé kereshetik az „egérutat”, ami tovább fokozná a káoszt.
– Ha nem a budai alsó-rakpartra, hanem a belvárosba terelődik át a forgalom, az pont ellentétes hatást vált majd ki, mint amire a Városháza törekszik. Még nagyobb lesz a zsúfoltság, és még több lesz a károsanyag-kibocsátás. A harmadik lehetőség a Nagykörút lenne, és pár környező nagyobb utca, ezek azonban már korábban nehezen járhatóvá váltak a biciklisávok miatt – magyarázta Dr. Kovács Kázmér. A Király utcát vagy a Dob utcát pedig a „forgalomcsökketés” címén bevezetett elterelő korlátozások miatt ma már nem lehet az eredeti kapacitása szerint használni.
– Egyre inkább az látszik, hogy a fővárosi önkormányzat és néhány egyéb döntéshozó célja az, hogy autósokat kiszorítsák és ellehetetlenítsék – foglalta össze az elnök.
– A gyalogosok számára a pesti alsó-rakpartnak a korzóról történő közvetlen elérése egy nagyon szép célkitűzés, és minden józan budapesti egyet is ért vele, de a feltételeket ehhez előzetesen meg kellene teremteni – mondta Kovács, majd rögtön el is magyarázta, hogy is lehetne sétáló szakasszá tenni a rakpartot a város megbénítása nélkül.
– Miután úgysem az egész rakpart lezárásáról van szó, csak egy bizonyos szakaszáról, akkor tessék egy alagútban a gyalogosok alatt elvezetni az autós forgalmat – ahogy ezt számos nyugati országban is teszik. Amennyiben erre jelenleg nincsenek meg az anyagi lehetőségek, akkor ezzel várni kell.
Egyre több kerület dönt amellett, hogy lakossági parkolóhelyeket hozzon létre, ezzel segítve a helyiek esti parkolását. Ez azonban hosszútávon sokak számára okozhat fejfájást. Dr. Kovács Kázmér elárulta, kiket is érint majd leginkább a döntés.
– A színházi és a vendéglátóipari közönség láthatja leginkább ennek a kárát – állapította meg a szakember. – Azt tapasztaljuk, hogy a kerékpár- és rollerparkolókat a belváros jelentős részén gyakran úgy valósítják meg, hogy közben a parkolóhelyek számát aránytalanul csökkentik. A Nagymező utcában például egymás után 6 vagy 7 kerékpárparkolót létesítettek, valamennyi esetben a gépkocsiparkolás elvételével. Számos helyen nyugodtan megmaradhattak volna az autóparkolók, mert mindezt meg lehetett volna oldani a járdán is – számolt be a tapasztalatokról a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának az elnöke.
(Metropol)