Drasztikus változásokra készülhet a brit kerékpáros társadalom. Többek között rendszámtábla és kötelező biztosítás is kellhet a bringákra. Bochkor Gábor, a Retro Rádió műsorvezetője itthon is bevezetne hasonló szabályokat, míg Valter Tibor kerékpáros edző szerint nincs ennek létjogosultsága.
Óriási változások jöhetnek a kerékpáros közlekedésben Nagy-Britanniában. Grant Shapps közlekedési miniszter bejelentése szerint felülvizsgálják, kell-e a biciklikre rendszámtábla, lesz-e kötelező felelősség-biztosítás és megfontolják a 20 mérföldes (átszámítva 32 kilométer per órás) sebességkorlátozást is. A miniszter azt mondta: nem szabad szemet hunyni azon kerékpárosok felett, akik megszegik a közúti törvényeket és megússzák a büntetést.
Bochkor Gábor, a Retro Rádió reggeli műsorában kifejtette: itthon is szükség lenne hasonló szigorításra, mivel szerinte a biciklisek nem tartják be a szabályokat.
– Egyre dühösebbek az autósok Budapesten.
Most már ott tartunk, hogy az autósoknak fenntartott sávok lefeleződtek, szinte minden a bicikliseké a városban. Mindenféle szabályt áthágnak
– tisztelet a kivételnek –, ha akarnak, áthajtanak a piroson, az úttesten közlekednek, szembejönnek az egyirányú úton. Totál anarchia – mondta a rádiós, aki a bevezetni kívánt sebességlimitről is elmondta véleményét.
Az adásban elhangzott, hogy a brit autósok 91 százaléka támogatja, hogy legyen jogosítványa a bringásoknak, 70 százalék van a kötelező biztosítás mellett, 80 százalékuk a gyorshajtási bírságot is kiszabná rájuk.
A Bors megkereste Valter Tibor többszörös magyar bajnok kerékpárost, a Girón többször induló Attila édesapját, vajon Magyarországon is be lehetne-e vezetni ezeket a szigorú szabályokat.
– Ennek ott van létjogosultsága, ahol számottevő a kerékpárosok részvétele a közlekedésben. Hazánkban az arányuk az autósokhoz képest elenyésző.
De például Londonban, ahol szinte a kocsik között kell tekerni a bicikliseknek, mert annyian vannak, és sok baleset történik emiatt, lenne értelme ilyen szabályoknak
– mondta lapunknak Valter Attila édesapja. A kerékpáros edző véleménye szerint az elektromos rollerek sokkal veszélyesebbek, mint a biciklik, mert szinte semmilyen szabály nem vonatkozik rájuk, nagyon gyorsak és akár egy apró kavics miatt is bekövetkezhet a karambol.
Az ügyben kerestük a Magyar Kerékpárosklubot is, ám ők lapzártánkig nem válaszoltak a kérdéseinkre.
Kovács László, a Magyar Autóklub közlekedési oktatási referense a Borsnak kifejtette: a problémát a kezdetek kezdetén lehetne megfogni.
– Amikor a gyerekek elkezdenek biciklizni, az első és legfontosabb, amit tanítsunk meg nekik, a megfelelő sebesség betartása, és az, hogy körültekintően nézzenek szét a kereszteződésekben. Később, felnőttkorban pedig az elsőbbségadásra kell nagyon odafigyelnünk. Ha ezeket felnőtt korban sikerrel tudnánk alkalmazni, nem lenne szükség rendszámra és felelősség-biztosításra sem – mondta a referens.