A szőlészek és borászok a jövőben is számíthatnak a kormányra, az elmúlt évek támogatásai után most újabb lépést tesznek a magyar borászok és magyar borok jövőjéért, új lendületet szeretnének adni a nemzeti bormarketingnek - közölte Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója, miután egyeztetett Rókusfalvy Pál kormánybiztossal a szőlészek, borászok, a hazai borpiac helyzetéről.
Nyitrai Zsolt kiemelte:
az elmúlt évtizedben számos intézkedéssel segítették a szőlészek és borászok munkáját, amellyel a magyar bor versenyképessége egyaránt javult idehaza és világszerte.Ismertette, hogy mintegy 75 milliárd forint támogatást biztosítottak a hazai szőlőültetvények modernizálására, valamint mintegy 30 milliárd forint értékben támogatták a borászatok technológiai beruházásait.
Minőségi előrelépést jelent az ágazat számára az új borpiaci szabályozás, amely a hatósági eljárások újragondolásával és elektronikus ügyintézési lehetőséggel segíti az adminisztrációs terhek csökkentését. Az elektronikus ügyintézés lehetősége 2023 első negyedévében nyílhat meg, kötelezővé viszont csak később, várhatóan jövő augusztustól válik, és csak a nagyobb ültetvényeket használó, nagyobb piaci szereplők számára - közölte Nyitrai Zsolt.
Rókusfalvy Pál újonnan kinevezett kormánybiztos hangsúlyozta az MTI-nek: a kormány felismerte a borágazat fontosságát, és bízik abban, hogy az új stratégia megalkotásával és annak megvalósításával, a fiatal borászgeneráció "helyzetbehozásával" jelentősen előmozdítható lesz a magyar bor nemzetközi pozíciója, és látványos eredményeket érhetnek el.
Mindketten egyetértettek abban, hogy az elmúlt évek koronavírus-járványa megnehezítette a szőlészek, borászok életét, valamint a szomszédban zajló háború, a történelmi aszály sem kíméli az ágazat szereplőit, így kiemelt jelentősége van az átgondolt stratégiának és a területek közötti együttműködésnek.
Fontos célként jelölték meg a magyar bor világpiaci értékének növelését, de elengedhetetlennek tartják a fejlődéshez a kutatásokat, felméréseket, a nemzetközi ismeretek átültetését a hazai gyakorlatba. Mindezek mellett az egyik legfontosabb és a bormarketing szempontjából a legelőrébb mutató a fiatal generáció bevonása a közös munkába.