Röpköd

A Bors utánajárt: Miért súrolják a fejünket a utasszállítók ott, ahol nem is kéne nekik?

P.Zs.

Létrehozva: 2022.09.08.

Ijesztő jelenségre hívta fel a figyelmünket olvasónk: olyan helyen is le-fel szállhatnak repülők, ahol nem számítanánk rá. Bár van reptér például Kecskeméten, de ott sem megszokott egy Wizz Air gép a fejünk felett landolva. Akkor mi a rejtély megoldása? Ennek jártunk utána.

A Bors utánajárt: Miért súrolják a fejünket a utasszállítók ott, ahol nem is kéne nekik?

Képünk illusztráció

Képzeljük el, hogy nyugodtan vezetünk egy főúton, és épp elkerüljük az egyik nagyobb várost, amikor egyszer csak egy alacsonyan szálló repülő ereszkedik mellettünk – a vér is meghűlne bennünk. Hasonló történt a Bors olvasójával is, aki szerette volna megtudni, vajon mi történt az utasszállítóval.

Azt hitték, komoly gond van

El is küldte lapunknak az információt, miszerint a minap Kecskemét mellett, a 44-es úton „találkozott” egy repülővel:

"Szinte horrorisztikus volt a látvány, és még egy mentőautót is láttam szirénázva hajtani a reptér felé. Még a gép kiengedett kerekeit is tisztán láttam, sőt, szinte össze is tudtunk kacsintani a pilótával, annyira közel volt! Azt gondoltam, biztosan kényszerleszállás, rosszul lett egy utas, vagy ilyesmi lehet, mivel a katonai reptérre nem szoktak csak úgy civil gépek kerülni"

 – írta olvasónk, és elküldte a fotót is, amin látszik, valóban igen alacsonyan szállt a Wizz Air gépe.

wizzair
 

A feltevés ráadásul nem is volt alaptalan, ugyanis a repülők is hasonlóan köröznek kényszerleszálláskor, hogy üzemanyagot égessenek el.

A Flightradaron is látszódott a gép, viszont az érkezés és az indulás is a Ferihegyi repülőtér volt. Miután azonban a azonosítóját is rögzítette, utána tudtunk járni, mi lehetett az oka, hogy a radaron is láthatóan körözött a város felett az utasszállító.

flightradar
Fotó: Bors

Nem száll le, csak úgy tesz

A kérdéses gép a WZZ701-es, ami az airportal.hu szerint egy gyakorló repülő, pont úgy, mint a tanulóvezető autók, csak épp nincs egy hatalmas „T” betű a szárnyukon. Ezekkel a leendő pilóták tesznek úgynevezett iskolaköröket, vagyis felszállnak, kört tesznek, majd leszállnak, és ezt többször megismétlik.

Ezen kívül létezik egy „touch and go” művelet is, ami a gyakorlatban így néz ki.

A légitársaságok pilótái, miután a szükséges elméleti és gyakorlati (szimulátoros) képzéseken átestek, így gyakorolják a megközelítést és a leszállást.

"A Wizz Air WZZ701-es lajstromszámú gépén a Wizz Air frissen végzett pilótái úgynevezett landing tréninget végeznek, amely során a sikeres szimulátoros vizsga után a megközelítést és a leszállást gyakorolják, természetesen utasok nélkül. Ezek a tréningek jellemzően kisebb repülőterek légterében folynak, ahol kevesebb leszálló és felszálló géphez kell alkalmazkodni, maga a tréning pedig nem különbözik jelentősen egy hagyományos le- vagy felszállástól."

- erősítette meg a Borsnak a Wizz Air sajtóosztálya.

Több város környékén köröznek

Sokszor felmerül a kérdés a lakosság részéről, hogy vajon miért súrolják az utasszállítók a fejük búbját olyan városok környékén, ahol nincs is nemzetközi repülőtér. Ezeket a gépeket ugyanis láthatjuk gyakorlatozni például Sármellék, Pápa, Debrecen, Kassa és Kecskemét környékén is. Az Airportal szerint felmerül a kérdés, hogy miért nem Ferihegyen gyakorolnak. Nos, a válasz egyszerű: azért, mert a hatalmas landoló és induló forgalom kellős közepén képtelenség lenne gyakorolni, egy alacsony forgalmú reptéren ugyanakkor zavartalanul gyakorolhatnak a pilóták.

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek