Drágult a parkolás tegnaptól a fővárosban, és új fizetős övezeteket is létrehoztak.
Egyes kerületekben óránként 600 forintba kerül a várakozás. Az autósok felháborodtak, de a szakmai szervezetek is tiltakoznak. A Magyar Autóklub szerint az intézkedés alkotmányellenes, mert nem készültek hatástanulmányok – hangzott el az M1 Híradójában.
„Sokalljuk, sok.” „Abszurd.” „Ez vergődés, és nem szórakozásból jövök.” „Átgondolatlan, felháborító” – mondták autósok a főváros új parkolási díjszabásáról. Sokkolta őket, hogy mostantól mennyit kell fizetniük.
Drasztikusan drágult a parkolás, helyenként több mint a háromszorosára, vagyis 175 forint helyett 600 forintot kell fizetni egy óra várakozásért.
Teljesen átalakult a fővárosi parkolási rendszer: 27 helyett 4 parkolási zónát alakítottak ki. A táblákat már mindenhova ki is helyezték.
Az A zónában egységesen 600 forintba kerül egy óra parkolás, és este 10-ig kell fizetni. A B zónában 450 forintot kell fizetni reggel nyolc és este nyolc között. A C zónában 300 forint, a D-ben pedig 200 forint lesz a parkolási díj óránként.
De nem csak az áremelkedés fájhat az autósoknak. Sok helyen ugyanis a fizetős időszak végét este 8-ról este 10 órára tolták ki. Emellett pedig – a D zóna kivételével – időkorlátozást is bevezettek. Vagyis hétfőtől egyhuzamban csak 3 órát lehet parkolni az A, a B és a C zónában.
Több helyen pedig a helyi lakosok kivételével egyáltalán nem állhat meg senki este 6 és reggel 7 óra között. Ez szinte a teljes belvárost érinti.
Karácsony Gergely főpolgármester azzal indokolta a parkolási díjak emelését és a zónák bővítését, hogy a fővárosnak óriási kiadásai keletkeztek, amit valamiből elő kell teremteni.
A parkolási díjak emelése rendkívül nehéz helyzetbe hozza a vendéglátóhelyeket, és azokat is, akik a fővárosban vállalnak munkát.
– mondta a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke az M1-nek. Kovács Kázmér szerint nem készültek hatástanulmányok, vagyis a parkolási díjszabás változtatása a Fővárosi Önkormányzat részéről pénzbeszedésnek minősül.
„Kellene, hogy legyenek hatástanulmányok, amelyek azt igazolják, hogy ha nem emelkedett volna a parkolási díjak összege olyan mértékben, mint ahogy most emelkedett, akkor nem lehetett volna a parkolás rendjét rendben szabályozni. Ha ilyen hivatkozási alap nincs, akkor ez egy pénzbevételi forrásként kezelt tényező, ami viszont nem egyezik az alkotmányban írt, az Alkotmánybíróság által elfogadott célokkal” – fogalmazott Kovács Kázmér.
A parkolási bírság összege is emelkedett Budapesten. Lipótvárosban például a pótdíj mértéke 10 200 forint 15 napon belül, azon túl pedig 30 600 forintra módosult.