Letisztultság és elegancia - ezekkel a szavakkal lehetne a legjobban jellemezni a budapesti Graphasel Design Studiót.
Ha az ember tüzetesebben megvizsgálja az általuk tervezett brandeket és dizájnokat, akkor a szemlélőt egy kellemes, bizsergető érzés ragadja magával. Egy egyedi és formabontó utazásra hívnak bennünket a stúdióban dolgozó művészek. A minden részletre kiterjedő, elegáns, letisztult elemeket ötvözik a modern világ elvárásaival, és valami egészen csodás végeredményt hoznak ki a művészek egészen az alapoktól kezdve a termék megszületéséig. A Graphasel Design Studiora méltán hivatkozhatunk úgy, mint az új nemzeti büszkeségünkre: egyszerre magyar és modern. A stúdió tervezte meg többek között a FINA úszó-világbajnokság arculatát, a Puskás Aréna és az MVM Dome látogatói irányítási rendszerét, és számos egyedi magyaros brand kidolgozását vitelezték ki. Mindemellett már számos nemzetközi elismerést szereztek meg a páratlan munkáiknak köszönhetően. Ördögh Lászlóval, a Graphasel Design Studio egyik alapítójával az Origo készített interjút.
Hogyan született meg a stúdió ötlete? Milyen úton jutottak el erre az egyedi, eredeti szintre?
A stúdiót már 19 éve a Magyar Képzőművészeti Egyetemen alapítottuk. Ott az egyetemen, mint művészeti hallgatókban született meg az ötlet. Az évfolyamtársammal Drozsnyik Dáviddal alapítottuk a stúdiót, kifejezetten unikális, egyedi grafikai és arculattervezéssel szerettünk volna akkor is már foglalkozni, és ezt a célt nem tévesztjük szem elől azóta sem.
Termékeiken egyszerre jelenik meg a minimalizmus és az elegancia. Miért fontos a mai világukban a letisztultság és a kreatív kifejezés a végleges termékben?
Egy dizájntermékben a funkcionalitás a legfontosabb. Tehát minden olyan dolgot, ami fölösleges, azt mi letisztítjuk erről a dizájntermékről. Ugyanakkor azt is nagyon fontosnak tartjuk, hogy kontextusba helyezzük magát ezt a grafikát, terméket, kommunikációs dizájneszközt, hiszen nemcsak információ átadásra szolgál egy logó, egy embléma, egy felirat, hanem be kell hoznunk érzelmeket és asszociációs köröket. Ezért nagyon fontos az, hogy amikor elkészül egy dizájntárgy, annak lelke legyen. Ez a cél.
Az alkotói munkához és a dizájn megtervezéséhez honnan merítenek ihletet? Mi a döntő tényező egy-egy projekt esetében?
Elsősorban amikor elkezdünk egy arculattervezést, megnézzük a versenytársakat, illetve a külföldi jó példákat. Ez egy nagyon fontos fázis, hiszen így tudjuk csak teljes egészében látni azt a közeget, amiben ez az arculat, termék meg fog jelenni. Ezután következik az, hogy definiáljuk azt, hogy mit szeretnénk kifejezni ezzel a dizájntermékkel, és az inspiráció gyakorlatilag jöhet bárhonnan, akár egy képzőművészeti alkotásból, vagy egy színdarabból, vagy akár az utcán is heverhet előttünk.
Nagyon szerteágazó témákban és termékekben készítettek eddig dizájnokat. Mitől függ, mi alapján választják ki, hogy kivel működnek együtt?
Elsősorban a hazai magyar kis- és középvállalkozásokra fókuszálunk, mint üzleti vállalkozásokra, mert azokon a munkákon szeretünk dolgozni, amelyek magyar teljesítményekhez társíthatóak. Olyan termékekhez szeretjük adni a nevünket, amelyek magyar teljesítményt tükröznek. Azokban a kulturális jelenségekben és eseményekben szeretjük megmutatni magunkat, mint egy intézmény arculat, legyen az a Szépművészeti Múzeum vagy a Nemzeti Táncszínház. Ugyanebbe a kulturális kategóriába soroljuk mi a sportot is. Nagyon büszkék vagyunk azokra az eredményekre, mint a vizes világbajnokságok (2017, 2022) arculata, amit mi terveztünk. Ilyenkor meg tudjuk mutatni magunkat nemcsak úgy, mint design stúdió, hanem mint Magyarország a külföldiek számára.
Számos elismerést kaptak idén a neves Red Dot Award: Brands & Communication Design 2022-ön, ahonnan négy díjat hoztak el. Hogyan lehet eljutni erre a szintre és mi volt a mérvadó Önök szerint a díjazott munkákban?
A Red Dot Award: Brands & Communication Design az egyik legismertebb dizájnverseny. 24 tagú nemzetközi zsűriből áll, és az az ő saját maguk által meghatározó mottójuk, hogy ők az okos dizájnt részesítik előnyben. Egyrészt ez jelenti a funkcionalitást, másrészt az autentikus értékeket, amit egy nevező, egy pályázó meg tud mutatni a saját munkájában. Eddig mi zömében olyan anyagokkal nyertünk, amelyek ki tudták fejezni az autentikus értékeket, mint például egy borászat, egy gin vagy egy vodka csomagolása, ami utal a lokális jellegre, arra, hogy magyar értékeket képvisel.
Hogyan képzelhetik el az olvasók azt, hogy hogyan zajlik egy brand felépítése az alapoktól?
Ezt zömében négy fázisra bontjuk. Az elején egy tájékozódás, egy kutatómunka zajlik, ahol tájékozódunk arról, hogy mi történik a piacon, abban az iparágban ahonnan a megrendelés érkezik. Utána ezeknek mentén és azoknak az interjúknak a kivonatából, amit készítünk, az ügyfeleinkkel definiáljuk magát a márkát, és ilyenkor egyet kell hogy értsen az ügyfél velünk, hogy mik azok az értékek elsősorban, amelyek mentén fel fogjuk építeni a dizájnterméket. A harmadik fázis az maga a tervezés, ahol több párhuzamos koncepciót készítünk. Ezekből választ az ügyfél a saját preferenciái alapján. Utána tulajdonképpen a megvalósítás következik, ami lehet egy gyártási folyamat, egy rendezvényszervezés, vagy egy webfejlesztési folyamat.
Melyek az Ön személyes kedvenc munkái az eddig elkészültek közül?
A személyes kedvencem az Opera Ginnek a címkéje, mert személyesen részt vettem annak a tervezésében. Mint cégvezető, az idei évben arra a négy munkára vagyok büszke, amivel nyertünk a Red Doton, mert ez a csapatnak az érdeme, és mint csapat tudtunk bizonyítani. Ez a négy munka a kedvencem.
Milyen terveik vannak a jövőre nézve? Hogyan fejlődnének tovább?
Elsősorban elindítottunk egy gyakornok programot, ahol külföldi és hazai gyakornokokat fogadunk. Ezzel mindenképpen nyitunk a fiatalabb generáció felé. Emellett szeretnénk minél több nemzetközi projektben részt venni és egy kicsit kikacsintani külföldre.