Huszai Ferencet még megboldogult édesapja, az idősebb Huszai Ferenc indította el a pályán immáron 43 éve, vagyis a gumis szinte mindent látott már a kocsik alatt – manapság pedig napjában többet is tapasztal, mint ami jól esne: beindult ugyanis a szokásos roham.
1010894746
Forrás: Shutterstock
Lassan egy hónapja csúcsra van járatva a mester és műhelye, mert a hirtelen megjött hideggel, mindenki egyszerre akarja a járműve kerekeit az évszaknak megfelelőre váltani.
Azt ugyan nem mondhatom el, hogy mindenki az utolsó pillanatra hagyta a cserét, mi ugyanis már egy hónapja folyamatosan dolgozunk, de igaz, ami igaz: a naptárra nézve sokszor rám tör az agyrém
– erősítette meg a Borsnak a telefonon elért gumis társadalom egybehangzó véleményét a vállalkozó, hozzátéve, hogy a törzsügyfeleknek közel 50 százaléka már túl is van az ilyenkor szükséges beavatkozáson.
A véghajrá könyörtelen ütemét mi sem igazolhatná jobban, mint hogy a szakember legközelebb december 12-ére tudott időpontot adni (november 24-én jártunk nála), ami testvérek között is majd’ 4 hét.
Ha minden jól megy, a cserével és centírozással is járó munkafolyamat uszkve fél órát vesz igénybe, vagyis egy nap legfeljebb 26 autót tudunk elvállalni
– magyarázta a férfi.
Vannak veszélyes elemek
– Nálunk az a tapasztalat, hogy ameddig csak lehet, az ügyfelek nyüstölik őket rendesen, de a legtöbben azért szeretnek biztonságban lenni.
Szerencsére úgynevezett tükörradiál abroncsok csak elvétve bukkannak fel, de kár lenne elhallgatni, hogy bizony előfordulnak a közutakon
– jegyezte meg Huszai alkalmazottja, szintén Ferenc, aki munkaköréből adódóan természetesen a gumik állapotára is széleskörű rálátással rendelkezik.
– Az is tény persze, hogy az igényesebb ügyfelek lassan hiába keresnek márkás, a pénztárcájukhoz mérten minél jobb minőségű terméket, ha
gyakran a rossz utak szétszaggatják a gumit
– mondta végezetül a mester, hozzátéve, hogy az ilyen, vagy egyéb úton leselejtezésre kerülő abroncsok meglehetősen szép számmal szaporodnak: ismeretei szerint azok mennyisége kizárólag Európában minden egyes nap több 10 ezerrel nő.
.
Nemcsak az nő
A téli gumiknak, mint minden másnak természetesen az áruk is növekszik: a napról napra változó világgazdasági folyamatok nyomán az értük kért összegek
egyetlen esztendő leforgása alatt minimálisan is 30-40 százalékkal emelkedtek,
melynek elsődleges oka az energiaválság.
Létezik olyan abroncs, ami 2021-ben még 13 ezer forintot kóstált, mára viszont 20 ezret kell leszurkolni érte – sokan legfőképp ezért igyekeznek négyévszakos gumira váltani, ami azonban leginkább tavasztól őszig számít valóban biztonságosnak.
Mi a helyzet az utakon?
Hogy némi közvetlen rálátásunk is legyen a dologra, véletlenszerűen „ellenőriztünk” két vidéki parkolót: mégis, hány autón találunk még nyári gumit? Elöljáróban csak annyit tennénk hozzá: a kevéssé reprezentatívnak mondható kutatás mindenesetre megerősíteni látszik a szakemberek által körvonalazott összképet.
Mindkét parkolóban 40-40 autón figyeltük meg a kerekeket: az egyikben 14, míg a másikban 23 esetben észleltük a téli abroncsok hiányát, vagyis ahogyan az árak esetében, az a bizonyos 30-40 százalék közutainkon is tetten érhető.
Miért fontos a téli gumi?
A jelenleg kapható téli gumiabroncsok 7 °C alatt jobban tapadnak, mint nyári társaik. Helyes használat mellett kevésbé kopnak, megfelelő kialakítás esetén pedig zajkibocsátásuk is alacsonyabb. A nyáriakhoz képest lágyabb keverékekkel készülnek, ennek köszönhetően a téli gumiabroncsok alacsonyabb hőmérsékletnél is megtartják rugalmasságukat. A keverékek összetétele gyártónként és márkánként jelentősen eltérhet. Néhány alacsonyabb árfekvésű márka az “olcsóság” érdekében például lemond a költséges és nehezebben feldolgozható szilika használatáról.