Búcsúrepülésén vesztette életét a börgöndi repülőnapon a kisebbik fiával együtt balesetet szenvedett Rózsavölgyi Vilmos. A tapasztalt pilóták halála a teljes magyar repülős társadalmat megdöbbentette.
Rózsavölgyi Vilmos közel a hetvenhez kiváló egészségnek örvendett. Egyike volt az ország legtapasztaltabb repülős szakembereinek. Korábban oktatóként is tevékenykedett, a szenvedélyét pedig a két fiának is átadta. A börgöndi repülőnapon a fiatalabbal, Árpáddal ült be egy T-28-as Trojan típusú gépbe. Elöl foglalt helyet a fiú, mögötte az édesapja. Összeszokott páros voltak, számtalan manővert teljesítettek bemutatókon. Vasárnap nem sejthették, hogy mindketten életüket veszítik.
Árpád és Vilmos is kiváló hangulatban volt a repülés előtt. Vili bácsinak a tervei szerint ez volt a búcsúrepülése, és a sors úgy hozta, hogy sajnos az is lett. Délután 3 óra 10 perckor szálltak fel, és körülbelül 10 perc múlva bekövetkezett a baleset
– mondta egy neve elhallgatását kérő informátorunk.
Hogy a becsapódás előtt ki vezette a gépet, egyelőre nem tudható, de a szakértő az érdeklődésünkre elmondta, hogy általában az elöl ülő pilóta irányít.
– Mindkettőjük előtt van kormány, melyek egyébként párhuzamosan működnek – jegyezte meg a pilóta, majd rátért a körülményekre:
– Az időjárás kedvezett a kirándulóknak. Talán túl meleg is volt, és éppen ezért annyira híg volt a levegő, hogy a pilótáknak plusz sebességgel kellett repülniük a manőverek biztonságos végrehajtásához. Ez önmagában még nem is lett volna probléma, hiszen a gépek amúgy is 400-500 km/h-s sebességgel haladnak. A nagyobb baj az lehetett, hogy olyan termikus fel- és leáramlások voltak, melyeket nem lehetett előre kiszámítani. Ezek nyilvánvalóan egyetlen térképen sem szerepelnek. Közérthetően úgy a legegyszerűbb ezt megfogalmazni, hogy egy-egy emelés úgy hat a gépre, mintha egy lapáttal alávágnának – magyarázta a pilóta.
– Valószínűsíthető, hogy az emelés merülőoldalát kapták el. A videókon is látszik, hogy amikor az orsómanőverhez felhúzták a gép orrát, körülbelül 10 fokra siketült a 30 fokos szög helyett – szögezte le a szakértő, és hozzátette: a műrepülésben különösen fontos, hogy kialakuljon a pilóták mozdulataiban az automatizmus – mondta a szakértő.
Tény, hogy mindkét pilóta több ezer órás tapasztalattal rendelkezett, ami Magyarországon ritkaságnak számít.
– Nem mondanám azt, hogy a tragédiát pilótahiba okozta, igaz, a kiváltó okot hosszas vizsgálatok során fogják megállapítani. A balesetet ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a Forma 1-es versenyen leszakad az eső, és ettől az aszfalt benedvesedik. Egy kanyarban a pilóták ilyen esetben ugyanúgy odaverhetik az autót, dacára annak, hogy a világ legjobb sportolói – fogalmazott a két pilótát jól ismerő szakember.
Fontos hangsúlyozni, hogy egy több tonnás repülőgépről van szó, melyeken ülve a pilóta kevésbé érzékeli a meteorológiai körülményeket, mint a kisebb gépeken. Rózsavölgyiek épp egy olyan területen csapódtak be, ami előtt egy szántóföld helyezkedett el és fölötte a levegő felmelegszik. A termikek óriási energiát képeznek, melyek ezeket a monstrumokat képesek elmozdítani.
Árpád két kisgyermeket hagyott hátra egy fia és egy lánya született. Árpád bátyja, Vilmos ma 40 esztendős.
Nézd meg a történtekről készült videót: