Szerdától hétfő estig nem járnak a vonatok Németországban. Utazók, ingázók, vállalkozások százezrei vannak sokkos állapotban. A gazdák is útlezárásokra készülnek.
A Deutsche Bahn (DB), az S-Bahn Berlin és más DB-társaságok utazói, ügyfelei hat napig kaotikus helyzetre számíthatnak a mozdonyvezetők sztrájkja miatt. Az utasforgalom január 24-én 2 órától január 29-én 18 óráig szünetel. A 136 órás munkabeszüntetés hosszabb, mint a mozdonyvezetők 2015-ös sztrájkja idején volt, amely 127 órára bénította meg a vasúti forgalmat. A kedden kezdődött teherszállítási sztrájk várhatóan 144 óráig tart majd, ami szintén rekord – írja a Ripost.
Sok utazó más közlekedési eszközre, például autóra, buszra vált. Jelentősen nőtt az autókölcsönzők forgalma, a Flixbuson a helyfoglalások növekedése mellett megugrottak a jegyárak. A társaság azt fontolgatja, hogy további buszokat indít útvonalain. A közgazdászok eközben komoly gazdasági károktól tartanak a sztrájk miatt – írja a Tagesschau.
"Az egynapos leállás mintegy 100 millió euróba kerül, mivel a vállalatoknak korlátozniuk kell a termelésüket a szállítások kiesése miatt" – mondta Michael Grömling, a Német Gazdasági Intézet (IW) szakértője. A most bejelentett hatnapos sztrájk esetében azonban a költségek már nem lineárisan, hanem többszörösével nőnének.
Hamarosan megközelítjük az egymilliárd eurós kárt
– mondta Grömling.
A mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) elsősorban a műszakban dolgozók munkaidejének 38-ról 35 órára történő csökkentését szorgalmazza. A GDL eddig 18 vasúttársasággal kötött új kollektív szerződést, amely a 35 órás munkahétre való átállást írja elő a műszakban dolgozó munkavállalók számára. Ezeknek a szabályozásoknak azonban az a feltétele, hogy a Deutsche Bahn, mint piacvezető, szintén elfogadja a megfelelő szabályozást.
Időközben a német gazdaszövetség is újabb demonstrációkat jelentett be – írja a Frankfurter Rundscahau. A gazdák nem mennek bele, hogy a kormány csökkentse a mezőgazdasági gázolaj adókedvezményét. Joachim Rukwied elnök már hétfőtől (január 22-től) utalt az esetleges tiltakozásokra . Nagyon valószínű, hogy az új kampányok hasonlóak lesznek az előzőekhez, amelyekben számos autópálya-bejáratot blokkoltak traktorokkal a gazdák.