Mit tehetünk, ha hibás terméket adtak el nekünk?
Nincs is annál bosszantóbb, mint amikor a boltból hazaérve vesszük észre, hogy hibás a megvásárolt termék, vagy amikor megérkezik az online megrendelt áru és a doboz tartalma sérült. Aggodalomra nincs ok, a jog segít az ilyen helyzetek megoldásában. Lássuk a Fanny magazin tippjeit!
1. Legyen nyoma!
Ha online vásárlásnál hibás terméket kaptunk, első lépésként értesítsük az eladót a hibáról. Fontos, hogy ezt írásban tegyük meg, például e-mailben, hogy meglegyen a kommunikáció nyoma. Írjuk le részletesen a hibát, és csatoljunk fotókat is a termék hibájáról.
2. Két hetünk van rá
Az Európai Unióban a vásárlóknak joguk van ahhoz, hogy 14 napon belül visszaküldjék a megrendelt árucikkeket, és visszakapják a teljes vételárat. A visszaküldés oka bármi lehet, akár az is, hogy a vásárló egyszerűen meggondolta magát, vagy az, hogy hibás a megvásárolt áru. A 14 napos határidő az áru átvételének napjától számít.
3. Egyedi igényekre szabva
Ha élünk az elállási jogunkkal, az eladónak vissza kell térítenie a teljes vételárat, beleértve az esetleges szállítási költségeket is. A visszaküldés esetén járó pénzvisszatérítés nem vonatkozik a repülő- és vonatjegyekre, koncertjegyekre, és az egyedi megrendelésre készült, egyértelműen a vevő egyedi igényeinek megfelelően előállított termékekre.
4. A szavatosság két év
Ha a 14 napos elállási idő már lejárt, vagy a termék hibája miatt szeretnénk érvényesíteni jogainkat, akkor a vásárlástól számított két éven belül élhetünk kellékszavatossági jogunkkal. Ebben az esetben kérhetjük a termék javítását vagy cseréjét. Ha ez nem lehetséges, akkor árleszállítást vagy a vételár visszatérítését kérhetjük.
5. A jótállás is hasznos
Egyes termékekre kötelező jótállás vonatkozik, amely általában 1 év, erre hivatkozva is kérhetjük a javítást, cserét vagy visszatérítést. Ha a termék a jótállási időn belül meghibásodik, az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett.
6. Tegyük a csomagba
Az eladó általában megadja, hogyan tudjuk visszaküldeni a hibás terméket. Kövessük az eladó által megadott utasításokat, és tartsuk meg a visszaküldésről szóló nyugtát vagy bizonylatot, amíg a probléma meg nem oldódik. Minden kapcsolattartást, nyugtát, számlát, e-mailt és egyéb dokumentumot is őrizzünk meg, amelyek a vásárláshoz vagy a panaszkezeléshez kapcsolódnak. Ezek később fontosak lehetnek, ha jogi lépésekre kerül sor.
7. Rendezzük a vitát!
Ha nem sikerül rendezni a problémát, online vásárlás esetén is fordulhatunk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz vagy a Békéltető Testülethez. Az Európai Unióban elérhető egy online vitarendezési platform (ODR), ahol egyszerűen beadhatjuk a panaszt. Ez különösen hasznos, ha az eladó egy másik uniós tagállamban található.
Ha hibás terméket adtak el nekünk egy magyarországi üzletben, több jogi lehetőség is van, hogy orvosoljuk a problémát. Ezek a jogok az Európai Unió fogyasztóvédelmi szabályozásain alapulnak, amelyeket Magyarország is átvett a nemzeti jogrendjébe.
1. Vissza a boltba
Amikor egy terméket megvásárolunk, az eladóval kerülünk szerződéses jogviszonyba. Tehát a termék hibájával kapcsolatos panaszunkkal minden esetben ahhoz a kereskedőhöz forduljunk, tehát abba a boltba menjünk vissza, ahol a terméket megvásároltuk. Éppen ezért nem vagyunk kötelesek elfogadni, ha az üzletben egy szervizbe irányítanak bennünket.
2. Ha hibás a termék
A kellékszavatosság értelmében az eladó a vásárlás időpontjától számított két éven belül felelős azért, ha a termék hibás. Ezen idő alatt kérhetjük a termék javítását vagy cseréjét. Ha ez nem lehetséges, akkor árleszállítást vagy a vételár visszatérítését kérhetjük.
3. Bizonyítsa be!
Egyes termékekre kötelező jótállás vonatkozik, amelynek időtartama általában egy év. Ez idő alatt az eladónak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a vásárlás után keletkezett. Tehát neki kell feltárnia a hiba esetleges okait, és nem nekünk, bár sok helyen megpróbálják ezt a vevőre hárítani.
4. Itt tehetünk panaszt
Ha az eladó nem hajlandó teljesíteni a szavatossági vagy jótállási kötelezettségeit, panaszt tehetünk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) vagy a helyi Békéltető Testületnél. Országosan 8 regionális békéltető testület nyújt segítséget a fogyasztók és a vállalkozások közötti fogyasztói jogviták megoldásában. Aki rendelkezik ügyfélkapus eléréssel, az ott is megteheti online a panasztételt a „Fogyasztóvédelmi beadvány, kérelem” címszó alatt.
5. Őrizzük meg a blokkot
Bárhogyan is kívánjuk megoldani a helyzetet, az biztos, hogy szükségünk lesz a bizonyítékokra. Ezért minden esetben tartsuk meg a vásárlást igazoló nyugtát vagy számlát, a termék csomagolását. Érdemes a termékről és a hibájáról fotókat is készíteni.
6. Készüljön róla jegyzőkönyv
Amikor visszamegyünk az üzletbe, ahol vásároltuk a hibás terméket, mindig ragaszkodjunk ahhoz, hogy készüljön jegyzőkönyv a panaszról. Ebben szerepelni kell a vásárló adatainak, hogy mi az eladott termék és mennyi az ára, a hiba leírásának, a szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jognak, valamint a szavatossági vagy jótállási igény rendezésének módjának.
7. Sürget az idő
A jog azt mondja, a hibás termék kicserélését vagy javítását megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha ez nem teljesül, a vásárló máshol elvégeztetheti a javítást, melyet a forgalmazónak kell kifizetnie.