Sokan rendelnek határon túli webshopokból is, főleg az év végi nagy leárazások idején. Mutatjuk, ők kihez fordulhatnak, ha nem érkezik meg a külföldről rendelt csomag illetve, ha valamiért azt vissza kell küldeni!
Black Friday és Cyber Monday alkalmából sokan nyomták meg a megrendelés gombot valamelyik külföldi webáruházban. Mutatjuk, ők mit tehetnek, ha nem ér ide a csomag a vállalt határidőre, vagy vissza kell azt küldeni.
Amennyiben a vállalt határidőre nem érkezik meg, amit rendeltünk, élhetünk a pénzvisszatérítési lehetőséggel. Ez akkor a legegyszerűbb, ha PayPal-lal vagy bankkártyával fizettünk. Utóbbi esetben például a bankoknál elindítható az úgynevezett chargeback (pénzvisszatérítés) folyamat, de a PayPal-nal is pár kattintás az egész. Emellett a nagyobb piacterek (pl. Aliexpress) saját maguk is biztosítanak pénzvisszafizetési lehetőséget. Amennyiben nincs lehetőség pénzvisszatérítésre, az Európai Fogyasztói Központ (EFK) tud segíteni, méghozzá ingyen.
Az Európai Fogyasztói Központ az uniós tagállamok (plusz az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia) vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást-olvasható a weboldalukon. A magyar nyelven is elérhető weboldalon keresztül egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában lehet ügyet intézni. De hathatósan lép fel az EFK a szándékos megtévesztésekkel szemben is.
A kapcsolatfelvétel és panasztétel egy online űrlap kitöltésével is lehetséges, vagy e-mailben is van rá lehetőség az [email protected] címen.
Azt fontos tudni, hogy a magyar vásárlókat akkor is megilleti a 14 napon belül indoklás nélkül elállás joga, ha külföldi webáruházban vásároltak. A visszaküldés költsége ugyan a fogyasztót terhelheti, de garanciális probléma esetén -ha a minőségi kifogás jogosnak bizonyult- ez az összeg is visszajár. Nem EU-s ország esetén pedig az adott vállalkozástól függ, hogyan és milyen esetben küldhető vissza az, ami nem tetszik vagy amivel garanciális gondunk akad. Erre érdemes még a rendelés előtt a szerződési feltételek között rákeresni.