<p><strong>Bizarr művészet</strong> - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Aktuális részünkben egy olyan rendezőről lesz szó, aki rájött: úgy tükröződhet a színészei szemében a félelem a leghitelesebben, ha valóban rettegnek.</p>
A modern filmes technikák korában meg sem fordul az ember fejében, hogy bizony évtizedekkel ezelőtt még egész máshogy zajlott egy-egy horrorfilm forgatása. Míg manapság a színészek zöld háttér előtt rémüldöznek, a szörnyeket pedig - legyenek azok hatalmas dinoszauruszok, űrlények vagy épp megvadult állatok - az utómunkálatok során teszik oda ügyes kezű grafikusok (no meg dollármilliókat érő számítógépes programok), addig korábban két lehetőség állt rendelkezésre: vagy bábokat használnak, vagy igazi állatokat.
Hitchcock ez utóbbiban hitt.
1963-as moziját, a Madarakat máig az egyik legnagyszerűbb, legelemibb félelmekre építő horrornak tartják. Sokáig azonban nem lehetett tudni: a film csúcspontjaként szolgáló jelenetet, ahol Tippi Hedren karakterét egy kis emeleti hálószobában megtámadják a megvadult madarak, valódi horrorként élte meg a színésznő.
Noha a filmből nem tesz ki két percet, a forgatás hosszú napokig tartott. Az ötödik napon Herden véresen, elgyötörten, hisztérikusan zokogva állította le a forgatást. Orvost kellett hívni hozzá, aki egy hétre kórházba utalta, hogy össze tudja szedni magát - mind fizikailag, mind lelkileg. "Mit akar csinálni? Megölni őt?" - kelt ki magából a doki, amikor Hitchkock nem akarta elengedni egy teljes hétre a főszereplőjét.
De mi is történt pontosan? Tippi Hedren 2016 végén adta ki visszaemlékezéseit, melyek kiválóan rávilágítanak, milyen kegyetlen volt Hitchcock munkamódszere. Neki ugyanis azt mondták, mechanikus madarakkal kell majd "megküzdenie". Csak a forgatás előtti pillanatokban derült ki számára: nem elég, hogy élő madarak lesznek, de a helyszín felszereléséből pontosan látszott: soha nem is terveztek mást - egyszerűen őt csapták be.
"Hétfő reggel volt. Aznap vettük fel a hálószobai jelenetet, amikor a rendezőasszisztens, James H. Brown - aki jó barátom volt - jött értem az öltözőbe. Jim mindig csodás volt velem, és barátok lettünk - aznap azonban valami miatt nem tudott a szemembe nézni. Mindenfelé nézett, csak rám nem. Végül kibökte: A mechanikus madarak nem működnek, igaziakat kell használnunk - majd gyorsan távozott. Jó néhány másodpercbe telt, mire magamhoz tértem. Élő madarakat használnak ehhez az apokaliptikus jelenethez?!"
Mint kiderült, Tippi Hedren rémülete megalapozott volt: a madarak egy részét például vékony damillal a ruhájához kötözték, hogy még véletlenül se tudjanak távolabb repülni tőle. "Rémült voltam, és alighanem sokkos állapotban, mégis azt mondogattam magamnak újra és újra: Nem engedem, hogy megtörjön. Nem engedem, hogy megtörjön" - áll Tippi könyvében.
Az ötödik napra - amikor végül ő maga mondta: elég, így emlékezett vissza:
"Olyannyira a saját túlélésemre koncentráltam, hogy észre sem vettem, de később elmondták, hogy ekkor még rémisztőbb és szívszorítóbb volt a stábnak nézni, mi történik velem, mint az előző négy napon - és nem volt senki, aki leállíthatta volna a borzalmakat, csak Hitchcock."
A történtek legironikusabb része, hogy az állatok védelmében az ASPCA állatvédő szervezet képviselői a filmforgatás alatt végig jelen voltak - ám úgy tűnik, a színészek érdekeit senki sem merte védeni, még akkor sem, amikor a rendező láthatóan túlment egy határon.
A legendás rendező - aki eredetileg Grace Kellynek szánta a szerepet - egy reklámban szúrta ki Tippi Hedrent, akinek nem is nagyon volt korábban színészi tapasztalata. A Madarak után az 1964-es Marnie főszerepét is neki adta, miközben valósággal a nő megszállottja lett. Erről a színésznő először 1983-ban nyilatkozott - azaz két évtizeddel később - Donald Spoto: A zseni sötét oldala című könyvében, melyből a BBC 2012-ben készített filmet The Girl címen.
The girl - azaz "A lány" - így utalt csak a rendező Tippire, akinek valósággal megszállottja volt. Rendszeresen követtette valakivel, elemezte a kézírását, a forgatások alatt pedig mocskos vicceket sütött el neki. A végső csepp a pohárban az volt, amikor Hitchcock nem akarta elengedni egy díjátadóra New York-ba. Ezt követően nem dolgoztak többé együtt.
Tippinek egyébként egy lánya született, a Golden Globe-díjas Melanie Griffith. Unokája, Dakota Johnson szintén színésznő.
Persze nem Alfred Hitchcock az egyetlen, aki valódi rettegést akart látni színészei szemében tükröződni a film hitelessége érdekében.
Alighanem a filmtörténelem legismertebb nemi erőszakot bemutató jelenetét az Utolsó tangó Párizsban című moziban láthattuk. Noha tényleges behatolás nem történt, nyugodtan kijelenthetjük: az erőszak igenis valódi volt, miután a rendező Bernardo Bertolucci és a főszereplő Marlon Brando a forgatás előtti este találták ki a képsorokat, amin Brando karaktere vajat használva síkosítóként közösül análisan az akkor 19 éves Maria Schneiderrel - a színésznőt azonban minderről nem értesítették. A rendező először 2013-ban beszélt az esetről: elmondta, szörnyen érezte magát, de szükséges volt a kegyetlenség: egy megerőszakolt lány, és nem egy színésznő reakcióit szerette volna rögzíteni.
Quentin Tarantinóról pedig idén derült ki, hogy a forgatások során a hitelesség kedvéért maga fojtogatta a színésznőit - Uma Thurmant és Diane Krugert -, azonban erről "legalább" tudtak előre a színésznők és bele is egyeztek.
Ridley Scott a legendás Alien-filmnél is alkalmazta a hiteles rémület-technikát, bár kevésbé megalázó módon. Az űrhorror egyik kulcsjelenetéről, amikor az idegen lény először tör ki az egyik karakter mellkasából, csak nagy vonalakban tudtak a szereplők. Azt azonban, hogy pontosan milyen drámai lesz a jelenet, és mennyi (mű)vérrel fog járni, csak sejthették. Sigourney Weaver visszaemlékezése szerint gyanús volt, hogy a stábtagok mind esőkabátban készültek a jelenetre - biztosat azonban egyik színész sem tudott, így a rémület és a döbbenet, amit a felvételen látunk, nagyon is valós volt.