Az autózás világa sem mentes a kitalációktól és a városi legendáktól. Összegyűjtöttük a legnépszerűbbeket.
Forrás: Shutterstock
Akadnak ugyanis, akik szerint baleset esetén gátolja az autóból való kimenekülést. Ez egy olyan tévhit, amelynek talán van némi igazságalapja is, hiszen előfordulhatnak olyan balesetek (fejtetőre borulásnál, folyóba, tóba zuhanásnál), amikor valóban lassíthatja az utasok kiszabadulását a bekötött öv, ugyanakkor a balesetek 99 százalékánál – a légzsákkal karöltve – igenis megvéd a súlyos sérülésektől. Sokan azt is állítják, hogy jobb kirepülni a szélvédőn, mint a kocsiban ragadni, pedig előbbi sokkal nagyobb sérülésveszélyt hordoz magában, mint a légzsákba fejelni.
Az üzemanyagtöltő-állomásokon rendszerint ki van téve, hogy tankolás közben tilos a mobilozás. Ám erre nem azért van szükség, mert a mobil keltette interferencia berobbantaná a benzingőzt, hanem azért, hogy az autós a tankolásra figyeljen, és ne a mobilon folytatott beszélgetésre. Mert bármennyire is mindennapos cselekvés feltölteni egy autót, ez attól még veszélyes üzem, ami odafigyelést, és körültekintést igényel. Többször is végeztek kísérleteket, hogy a mobiltól berobbanhat-e a benzingőz, de kiderült, csak egy épp abban a pillanatban tönkremenő, zárlatossá váló akku okozhatna ilyen problémát.
Van, aki azért nem választ ilyen modellt, mert attól tart, gyakran elromlik, ráadásul sokat is fogyaszt vele az autó. A statisztikai adatok azonban épp az ellenkezőjét bizonyítják, napjaink automata váltói már több százezer kilométeren keresztül képesek hiba nélkül kiszolgálni az autót, számos változatban ráadásul még olajat sem kell cserélni. (Mondjuk ártani nem árt egy olajcsere százezer kilométerenként.) A fogyasztással kapcsolatban pedig sokat javultak a váltók, vannak olyan motor-váltó konfigurációk, amikor az automatával a kedvezőbb nyomatékkihasználás miatt még alacsonyabb fogyasztást is produkál a jármű, mint manuális váltóval. Az automata által okozott komfort ugyanakkor pótolhatatlan, főleg egy városi dugóban araszolva.
A hideg beköszöntével a legaktuálisabb tévhit, amely szerint apáink sem váltogatták télen-nyáron a gumikat, így semmi szükség erre, főleg mivel egyre kevesebbet havazik. Az igazság azonban az, hogy az abroncsgyártók közel két évtizede kettéválasztották a fejlesztési irányokat, és a korábbi mindenre jó abroncsok helyett manapság szezonra specifikálják a gumikat. Számos teszt bizonyítja, hogy a téli abroncsok a zord körülményekben sokkal jobban teljesítenek, leginkább a fékút terén. A manapság ismert javítási költségek mellett pedig nagyon nem mindegy, hogy az előttünk haladó mögött, vagy a farában állunk meg.