Forrás: Shutterstock
Az ősz a legnagyobb kihívást jelentő évszak a gépkocsivezetőknek, mivel utakra hullott levelekkel, hidegebb időjárással, esővel és hosszabb sötét napszakokkal kell szembenézniük. Mindezek megkövetelik, hogy időnként ellenőrizze a gépkocsiját, és az évszakhoz igazítsa a vezetését. Az alábbiakban 10 jó tanács található Jordi Gené autóversenyzőtől a gondtalan őszi vezetéshez.
Az út felszíne ősszel hideg és nedves, ezért elengedhetetlen a gumiabroncsok ellenőrzése. A futófelület mélysége és a gumi nyomása nagymértékben befolyásolja a tapadást és a fékezési képességet. Ezért a szakértők azt javasolják, hogy a futófelület legyen 2 mm-nél mélyebb, és soha ne legyen kevesebb, mint 1,6 mm, mivel 90 km/óra sebességgel nedves felületen haladva a gumiabroncs teljesen elveszítheti a tapadását. Mindezek mellett havonta egyszer ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gumiabroncs nyomása.
Az úton levő levelek kellemes látványt nyújtanak, de amikor nedvesek, ugyanolyan csúszóssá teszik a felszínt, mint amikor havon vezet az ember. Ezért a tapasztalt gépkocsivezető és versenyző, Jordi Gené rendkívüli óvatosságot javasol azokon a területeken, ahol a levelek befedik az úttestet, ott mindig kerülni kell a hirtelen fékezést.
Ha köd van, és például csak 50 méterre lát el, akkor ez a biztonsági távolság is egyben: ezt kell tartania minden ön előtt haladó járműhöz képest, és ilyen látási viszonyok között sebessége ne haladja meg az 50 km/órát.
– Így biztosíthatja, hogy elegendő fékútja legyen vészhelyzet esetén – magyarázta Gené. A modern autókban található Front Assist automata fékasszisztens nagyon hasznos, mivel az ellenőrzi a gépkocsija távolságát a többi járműhöz képest, és szükség esetén automatikusan fékez is.
Korlátozott látási viszonyok közt ködlámpákkal növelje a láthatóságát. Gené arra is figyelmeztet, hogy ködben soha ne használja a távolsági fényszóróit, mivel azok a párás szélvédőn olyan hatást keltenek, ami megakadályozza, hogy láthassa az ön előtt haladó járművek körvonalait.
Szakértők szerint a rossz állapotban lévő ablaktörlők 20–30 százalékkal csökkentik a kilátást. Ezeket évente egyszer cserélni kell ezeket, különösen ősszel, mivel általában ez a legesősebb évszak. A tiszta szélvédő és ablakok megnehezítik a páraképződést, amit megakadályozhat az is, ha a forró levegő fúvókákat a szélvédőre irányítja.
Nem kell feltétlenül eső ahhoz, hogy az úttest síkos legyen: a páralecsapódás és az alacsony hőmérséklet is meglepő dolgokat okozhat.
– Ezért különösen óvatosnak kell lennie, amikor árnyékos szakaszokon halad, főleg a kanyargós részeken kell figyelni – mondja Gené. Nedves úton vezetve kétszer akkora biztonsági távolságot kell tartani, és tanácsos időről időre finoman fékezni, hogy „kiszárítsa” a fékbetétek nedvességét és ellenőrizze azok hatékonyságát.
A heves esőzések gyakoriak ősz-szel, így fennáll a veszélye a vízátfolyásnak.
– Ebben a helyzetben soha ne fékezzen erősen addig, amíg a kerekek nem érintkeznek ismét a burkolattal, majd a kormánykerék kíméletes mozdulataival korrigálja a kormányzást – mutat rá a szakember.
Az erős szél kihívást jelenthet az autópályán történő vezetés közben. Csökkentse sebességét és tartsa szilárdan a kormányt, amikor teherautókat előz meg, mivel a szél hirtelen megváltoztathatja autója menetirányát.
A világosabb napszakok után ősszel a napok rövidülnek, és többet vezetünk sötétben. Ezért a megfelelő fényszórók is fontosak, mivel Európában az összes baleset 30 százaléka éjszaka történik. Kisebb láthatóságú, alacsonyabb rendű utakon ajánlják a fényszóró használatát, amíg nincs köd, de sok gépkocsivezető nem használja őket attól tartva, hogy elkápráztatja a szembejövő forgalmat. Ha időben visszavált tompítottra, nem fogja zavarni a szembejövőt.
Ősszel sok vadon élő állat mozog, így nagyon fontos, hogy valóban lassítson, ha olyan utakon halad, ahol a környéken élő állatokra figyelmeztető táblák vannak.