Egy fiúbanda tagjai voltak, sőt együtt is éltek: Conchita Wurst ma biztosan nem lenne világsztár, ha magyar barátja nem áll mindenben mellette. Johnny K. Palmer már sok éve ismeri a „szakállas nőt”, Koppenhágában, közös szállodájukban személyesen gratulált neki.
Mindig, mindenütt felbukkan egy hazánkfia, ráadásul valami rendkívüli, fontos szerepben – tartja a vélekedés. Nos, lehet, ez nem is csak városi legenda, hanem van valóságalapja – Conchita Wurst esetében egészen bizonyosan. Az osztrák „szakállas nőt”, a hétvégi Eurovíziós Dalfesztivál győztesét kevesen ismerik jobban, mint egy magyar férfi – senkit se tévesszen meg a neve –, Johnny K. Palmer. Korábban ugyanis együtt élt vele.
– Részt vettem a Starmania nevű tehetségkutató műsorban 2006–2007-ben, és bekerültem a legjobb tizenkettőbe. Thomas Neuwirth – én még ezen a néven ismertem meg Conchitát – szintén döntős volt, ott találkoztunk – mondta a Borsnak a jelenleg az Édes életben Kelemen Anna útját is egyengető zeneszerző-producer. – A műsor után egy kiadó négyünket összetoborzott, és megalapította a Jetzt anders!, azaz Most másképpen! nevű fiúcsapatot. Egy éven át szinte együtt éltünk, de a mai napig jóban vagyunk – magyarázta.
Johnny szerint téved, aki azt hiszi, hogy a Conchita Wurst néven világhírnévre törő, most 25 éves Thomas csak a jó marketingnek köszönheti a sikert: – Három éve is így nézett ki, szakálla volt. Sokan azt hiszik, hogy az Eurovízió miatt jelent meg így, de ez nem igaz. Nagyon jószívű, érzékeny ember ő.
Azt is mondják, a magyaroknak nagyon sokat köszönhet a világ. Úgy tűnik, mindezt Conchita győzelmével kapcsolatban is kijelenthetjük. Az énekes ugyanis kis híján lemaradt a dalversenyről, de éppen Johnny K. Palmer sietett a segítségére:
– Ausztriában nem volt showműsor, ahol kiválasztották volna a versenyen induló számot. Előre eldöntötték, hogy Conchita indul – mondta Johnny. – Volt nyolcvan szám, amiből ki kellett választani a versenydalt, de az eredeti producer szinte az utolsó pillanatban visszalépett. Harminchat órájuk maradt a határidőig, amikor az új producere felhívott, hogy segítsek. Ausztriában ugyanis már nem találtak olyan szimfonikus zenekart, amely ráért volna, hogy felvegyék a dalt. A Budapest Art Orchestrát ajánlottam, négy óra alatt vettük fel a háromperces számot – emlékezett Johnny. – Conchita sikere mindenesetre meglepett engem is, mert a mezőnyben sok erős produkció volt rajta kívül.
Johnny egyébként jelen volt a koppenhágai döntőn, de ezúttal barátja, Kállay-Saunders kedvéért szállt repülőre, hogy a helyszínen szorítson neki. Ám a nagy találkozás nem maradt el Conchitával, sőt: – Thomasszal egy hotelben laktunk, így már személyesen is gratulálhattam neki.
A marketinges szerint a körítés a fontos
A marketing-tanácsadó szerint Conchita egy dologban mindenkit maga mögé utasított, ami a végső győzelméhez is vezethetett:
– A sikerének akár az is lehet a titka, hogy jól megfogta a célcsoportját – mondta a Borsnak Göcző Ágnes. – Az egyedüli volt, aki nyíltan vállalta a másságát, és a megkülönböztető jegyei – női ruhás férfi szakállal – mindenki közül kiemelte. Így a melegek és a nagyon toleránsak is melléállhattak minden országból, míg a többiek nagyobb megosztottságot okozhattak. A lengyel produkció viszonylagos sikere is feltehetően részben a körítésnek, a mosónőnek, vajköpülőnek, dekoltázsoknak köszönhető – magyarázta.
Kiakasztotta fél Európát
Az osztrák felkavarta az állóvizet: napokkal az Eurovíziós Dalverseny után is mindenki csak róla beszél. Volt olyan bátor, hogy hermafroditaként álljon ki a színpadra. Direkt női ruhában és direkt szakállal, hogy senkinek ne legyen kérdés: ő egy férfi, aki nőnek öltözött. Jól ki is akasztott mindenkit, a fél kontinens rajongani kezdett érte, a másik fele a pokol kénköves bugyraiba kívánta.
Ha szeretik, ha nem, az osztrák lapok szerint jól kidolgozott marketingfogás Conchita megjelenése, amiben igazuk is lehet a friss hírek fényében: állítólag már az Eurovíziós Dalverseny másnapján olyan szerződéseket kötöttek le vele, amelyeknek összértéke 30– 40 millió dollár között mozog. Ez alsó hangon 6 milliárd forint.
A hazai hírességek sem maradtak csendben. Volt, aki kulturáltan, mások nyomdafestéket nem tűrő stílusban nyilatkoztak meg. Sebestyén Balázs szerint az emberek álszentek, azért háborognak. Erről hétfő reggel a Morning Show-ban beszélt. „(…) jön egy Conchita, megnyeri, kicsit szembe pisili az egészet, és végre megmutatja miről is szól valójában az Eurovízió.”
Nem volt ilyen jól fésült a volt megasztáros, Kullai Tímea: „Ha ez az undorító osztrák rohadt b…zi megnyeri, soha többé nem nézem ezt se!”
Demcsák Zsuzsa viszont helyretette azokat, akik a gyermekeik egészséges fejlődését féltették Conchita látványától: „Szülőként mit mondj? Sokan posztoltatok ilyet ma. Egyszerű a válaszom. Az igazat. Amit én is mondtam a gyerekeimnek.”
A Bors bécsi tudósítója szerint az osztrákok hamar elfogadták Conchitát, akit az Eurovízió megnyerése után, ezekben a napokban valóságos hősként ünnepelnek. Az osztrák köztársasági elnök, Heinz Fischer közleményben gratulált az énekesnek, és azt mondta: a végeredmény nem csak „Ausztria győzelmét jelenti, hanem a sokféleség és a tolerancia győzelmét Európában”. Rajta kívül Werner Faymann kancellár is gratulált az eredményhez, az énekes előadását nagy hatásúnak nevezte, és hozzátette: „a zenei teljesítmény képes volt felülkerekedni az előítéleteken és az intolerancián”.