<p>Szabályos dömpingje van mostanság a megjelenő celebkönyveknek. A szűk piacon aligha remélhet bárki meggazdagodást, de akkor vajon mi készteti sztárjainkat az írásra?</p>
Híres embernek a könyve is kelendőbb – hinnénk, s talán hiszik ezt a sztárok is, akik sorra ragadnak tollat vagy klaviatúrát, hogy művükkel beírják magukat az irodalom történetébe. Szakácskönyv, önéletrajz, börtönnapló vagy leleplező botránykönyv, a műfaj változatos, az utóbbi időben pedig mintha meg is szaporodtak volna, szinte minden hétre jut egy híresség nevével fémjelzett könyvbemutató.
Caramel a napokban mutatta be életrajzi írását, Liptai Claudia a párjával főzőcskézett, Gianni Annoni és Jakupcsek Gabriella is saját könyvvel jelentkezett. De emlékezetes a közelmúltból Damu Roland és Stohl András börtönélményeit taglaló könyve, Szabó Győző drogos múltjáról és a kigyógyulásról írt, de könyve jelent meg többek között Majkának, Zámbó Krisztiánnak, Hajdú Péternek, Keresztes Ildikónak, és az x-faktoros Baritz Gergelynek is.
Nagy büszkeség a szerzőnek, amikor az első dedikálására megy, az olvasók hálásan lapogatják a hátukat, a bankszámlájuk azonban nem hízik sokat.
– Ebben az országban körülbelül háromezer példánynál mondjuk azt, hogy sikeres egy könyv – mondja a Borsnak egy, a könyvszakmában évtizedek óta jártas bennfentes. – Ha egy szerző ennyit ad el, akkor hozzávetőleg pár százezer forint bevétel marad a zsebében. Ötezer példány alatt nem tudnak milliókat keresni a szerzők, és ennyi könyvet bizony nagyon kevesen adnak el.
A bennfentes szerint az egyik kifejezetten sikeres kiadvány Stohl András börtönsztorija volt, abból a becslések szerint húszezer példányban vettek az olvasók, ami pár millió forintos bevételt hozhatott. Az abszolút csúcstartó pedig még mindig Frei Tamás, aki a trilógiája első és második fejezetéből megjelenésenként olyan 80-100 ezer darabot adhatott el, a harmadikból „csak” 40-50 ezret. Ezek a számok komoly bevételt generálnak, itt több tízmillió forintos bevétellel lehet kalkulálni.
– Jakupcsek Gabriellának most jelent meg a könyve, Megúszhatatlan címmel – mondja az informátorunk. – Azt tudom, hogy igen komoly számú előjegyzés van rá, de még így is, ha tippelnem kellene, akkor azt mondom, hogy annyit fog vele keresni, mint amennyit az MTVA-nál kapott volna két hónap alatt.
Meglehetősen kiábrándító számok, de akkor mi viszi rá a celebeket a könyvírásra? Talán a halhatatlanság érzése. Liptai Claudia az Édeskettes című könyve megjelenésekor a sajtótájékoztatóján azt mondta:
– Már az Álomnő című könyvemnél is azt éreztem, hogy egy könyv, az egy maradandó dolog, ha már nem vagyunk itt a földön, a gyermekünk akkor is le tudja venni a polcról.
– Számomra az alkotás folyamata volt a fontos, nem tudom, hogy keresünk-e vele akár egy vasat is – mondja Gianni Annoni. – Nem is ez volt a lényeg. Az eltelt 15 évet szerettük volna egy kiadványban látni, hogy éltük túl a nehézségeket, hogy küzdöttünk meg az akadályokkal. A könyv tulajdonképpen a saját örömünkre készült, és persze azért, hogy másoknak örömet okozzunk vele. A terveink szerint egyébként hamarosan angolul és olaszul is kiadásra kerül.
A szakember szerint fontos, hogy kereslet és kínálat egymásra találjon, a híresség könyvével kitárja a kapukat az életére, a kíváncsi olvasó pedig lelkesen lép be azon.
– Az olvasói pszichológia érdekes tudomány, több kutatás is arról árulkodik, hogy jellemzően az érettségivel rendelkező középosztálybeliek nagy fogyasztói a celebkönyveknek, ők szeretik magukénak érezni azt az életérzést, melyet egy-egy igényesebb kiadvány sugall – mondja Kocsis András Sándor, a Kossuth Könyvkiadó elnök-vezérigazgatója. – Ez az olvasói oldal, a szerzői oldalról pedig azt feltételezi az ember, hogy a celebek szeretnének letenni valami olyan produktumot az asztalra, ami tovább él, mint ők.