Karády Katalin nagy utat tett meg a kőbányai szoba-konyhás lakásból a New York-i Második sugárútig. Budapesten díva volt, Amerikában pedig kalapszalon-tulajdonos. Most előkerült róla néhány olyan fotó, amiket eddig még nem láthattunk!
Karády Katalin nevét hallva számtalan fekete-fehér magyar film juthat eszünkbe. Már a harmincas években számtalan férfi omlott a lábai elé, és később is sok mendemonda keringett róla; a végzet asszonyának tartották, férfifaló hírében állt.
Cs. Aczél Ilona színitanodájában tanulta meg a színészi szakmát és azt, hogy miként öltözködik, beszél és viselkedik egy úrinő. A színházi debütálására a harmincas évek végén, Az asszony és ördög című darabban került sor, majd három éven át a Vígszínházban játszott. A Halálos tavasz című mozifilmjével befutott, és a kor ünnepelt dívája, szexszimbóluma lett. Lányok-asszonyok ezrei Karády-frizurát és -kalapot csináltattak maguknak. Erotikusan búgó hangjával slágerré tette a Hamvadó cigarettavég című dalt. Őrületes tempóban dolgozott; kilenc év adatott meg neki a sztárságra, ezalatt húsz filmfőszerepben láthatta a közönség.
Ám amíg a szakmájában sikeres volt, a magánéletére ez már nem volt jellemző: egymásba szerettek Ujszászy István tábornokkal, aki eljegyezte a színésznőt, azonban a német megszállás alatt a dalait letiltották, a filmjeit levették a mozik műsoráról. A Gestapo letartóztatta a szövetségeseknek való kémkedés vádjával: megkínozták, majdnem agyonverték. A vőlegénye barátai szabadították ki a fogságból. Ennek ellenére a szabadulása után gyerekeket mentett meg a nyilasok kezei közül, és a háború végéig bújtatta őket.
A háború vége után elhatározta, hogy elhagyja az országot, amit 1951-ben meg is tett. Többfelé élt, végül New Yorkban telepedett le.
Itthon Karády neve egy teljes generáció előtt ismeretlen maradt. A 70. születésnapja alkalmából hazahívták. Akkor is stílusos maradt: maga helyett egy kalapot küldött. Amerikában hunyt el 1990-ben, élete 80. évében.
Most egy gyűjteményből sosem látott fürdőruhás fotók kerültek elő róla, amelyeket Klinghammer Noah, a budapesti haute couture varroda tulajdonosa őriz, aki civilben képzőművész és 17 évig élt Londonban.
– Számtalan Karády-filmet láttam a szüleimmel és a nagyszüleimmel. Bevallom, a színésznő búgó hangja, a stílusa fogott meg – árulta el. – Ekkor kezdtem foglalkozni az életével. Most viszont egy online licitáláson akadtam rá ezekre a ritkaságokra és tettem ajánlatot. Egy idős úr bocsátotta áruba az ominózus képeket, én pedig lecsaptam rájuk – mesélte a művészeti kurátor.
A halála harmincadik évfordulóján, 2020-ban emléktáblát avattak New Yorkban annak a háznak az udvarán, ahol a lakása volt. Az épület ettől kezdve a Katalin Karády Memorial Courtyard nevet viseli.
Bajor Gizi, a kor ünnepelt színésznője pontosan meglátta Karádyban, azt, amivé a későbbiekben vált. A magyar színpadok nagyasszonya a következőket mondta róla:
„Az a fajtájú női típus, amely még magyar színpadon nem is volt. Százszázalékosan és legelsősorban az van meg benne, amit szerintem Hollywoodban Marlene Dietrichből szerettek volna kicsiholni. Bestia típus, halálsugár és szivárvány, mert minden fantasztikus és örvénylő, veszett és megható káprázása mellett gyerekes is, szóval a Nő…”