PR Cikkek

Nem rég szereltük le, de már szerelhetjük is vissza a nyári gumit (x)

Bors

Létrehozva: 2019.05.17.

Amennyiben a nyári gumi cseréjéről van szó mindig készenlétben kell lenned! A gyorsan váltakozó évszakoknak köszönhetően épphogy felraktad a téli gumit már cserélheted is a nyári garnitúrára. Nincs ez másként most sem, ezért is hoztunk neked pár tippet, amelyeknek köszönhetően időben felkészülhetsz a meleg időszakra. Főleg ebben a változó májusi időben, amikor a csúcs hőmérséklet 10C fok.

Szükséged van új gumira vagy jó a régi?

Egy komplett abroncs garnitúra beszerzése komoly megterhelést jelent a pénztárcádnak még akkor is, ha az alsóbb kategóriákból választasz. Azonban azt ajánljuk, ha kopott vagy elöregedett a nyári gumid mindenképp cseréld le, ugyanis balesetveszélyes és az autód fogyasztása is megnő. De honnan tudod, hogy mikor is kell váltani?

A gyári állapotú nyári gumiabroncsok 6-7 mm profilmélységgel gurulnak le a gyártósorról, amelyből a biztonságod megóvása érdekében és a törvényi előírás szerint 4-5 mm-t koptathatsz el, egészen pontosan 1,6 mm-ig. Normál esetben már ezt az értéket sem szabad megvárnod. 2-3 mm-nél jobb, ha váltasz, ugyanis megváltozik az autó viselkedése az úttesten, megnő a féktáv, csökken a tapadás és nő a fogyasztás is. Ha nem vagy szakember és nincs profilmélység mérőd, akkor is felmérheted gumid állapotát, méghozzá egy 100 Ft-os érmével. Csak helyezd az érmét a barázdákba és, ha a külső ezüst rész teljesen eltűnik, akkor még megfelelő a mélység.

Az abroncs kopása mellett fontos mutató az életkora is, amelyet a DOT számból tudhatsz meg. Ez az adat négy számjegy formájában jelenik meg a gumi oldalfalán. Például a 0418, az a 2018-as év 4. hetére utal. Használt terméket lehetőleg ne vásárolj, de, ha mégis erre adnád a fejed, fontos, hogy 5 évnél ne legyen öregebb. Az öregedést egyébként befolyásolják a tartási körülmények és a megtett kilométerek is. Vásárlás előtt egyébként fontos, hogy átvizsgáld a gumi külsejét is, nincs e rajta vágás, dudor és egyéb sérülés, ugyanis ezek sok esetben javíthatatlanok.

Milyen nyári gumira van szükséged?

Mielőtt autógumi vásárlására adod a fejed, tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

- Milyen sűrűn használom az autóm?

- Mire használom?

- Milyen környezetben vezetek?

Az első kérdés azért fontos, mert, ha egy évben csak pár alkalommal veszed elő az autód és csak városban vezetsz, akkor lehet, hogy számodra nincs is szükség nyári gumira, hanem egy négyévszakos garnitúra is megteszi. Azonban, ha naponta 50-100 kilométert is levezetsz vagy még többet, akkor érdemes végig böngészni a teszteket és olyan modelleket keresni, amelyek kimagasló kopásállósággal rendelkeznek.

Mire használod? Lehet, hogy van egy kombid, de csak hobbiautóként használod, de az is előfordulhat, hogy mindennap nehéz bőröndöket pakolsz bele + még utánfutót is húzol vele. Ebben az esetben mindenképp nézd meg a modellek méretei mögött található súly indexet. Például a 205/55/R16 91 V mutatóból az első 3 szám az abroncs szélessége, a szélesség és az oldalfal magasságának az aránya, valamint a kerék átmérője. Az utána következő 91-es szám a súlyindex, amely 615 kg terhelést jelent kerekenként, míg egy 98-as mutató már 750 kg-ot.

Milyen környezetben használod? Nem mindegy az sem, hogy városban vagy autópályán vezetsz és, hogy milyen sebességgel közlekedsz. A gumiknak van egy sebességi indexük is, amely például a 205/55/R16 91 V mutatóból a V betű. A sebességet a QSTHVW betűk mutatják, ahol a Q a legkisebb 160 km/h-val, míg a legnagyobb a W 270 km/h-val. Továbbá, ha sokat közlekedsz városban a padkázások ellen érdemes lehet erősített oldalfalú gumit vásárolnod, valamint terepre magas élettartam mutatóval rendelkező és strapabíró abroncsot beszerezned.

Ha már a mutatóknál tartunk, lehetőleg sose térj el a gyárilag ajánlott paraméterektől. Az autódhoz illő abroncs adatait általában megtalálod a tanknyílásnál vagy a jármű kézikönyvében, de a legjobb, ha szakember segítségét kéred.

Milyen áron vásárolj nyári gumit?

A szigorú szabályozásnak köszönhetően, ha ellenőrzött piacról vásárolsz abroncsot, akkor ártól függetlenül biztonságban tudhatod az életedet vezetés közben. Az olcsóbb modellekkel is balesetmentesen közlekedhetsz, sőt ebben az árkategóriában is kifoghatsz prémium tulajdonságokkal rendelkező modelleket. Ilyen például a Maxxis Mecotra 3, amely a 2019-es ADAC teszten zajszintben és fogyasztásban magasan verte a nyertes Bridgestone Turanza T005-ös nyári gumit a 185/65/15-ös mezőnyben.

Tehát, ha a vásárlásnál az ár is fontos számodra és a legjobb ár/érték arányú nyári gumit keresed, akkor ismét tedd fel magadnak a fentebb említett 3 kérdést, olvass teszteket, szakportálokat. Ezen felül tájékozódj, hogy mely szempontok a legfontosabbak neked, valamint érdeklődj hozzáértő kereskedőknél, szakembereknél. Prémium abroncsoknál is hasonlóan cselekedj, bár ott nem nagyon lőhetsz mellé egyik termékkel sem!

Megvásároltad az abroncsot, de mikor szereld fel?

Ha odakint elolvad a hó és egy kicsit előbújt a felhők mögül a nap, az nem azt jelenti, hogy egyből nyári köntösbe kell bújtatni járművedet! Ilyenkor a nyári gumik merevségük miatt nem biztosítanának megfelelő úttartást és tapadást. A garnitúra cserének akkor jött el az ideje, amikor már szinte teljesen elmúltak a reggeli fagyok és pólóban is hosszabb időt el tudsz tölteni a szabadban. Ez akkor történik, amikor napi átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok felé emelkedik. Azonban arra is figyelj, hogy ne húzd túl sokáig a téli gumi cseréjét, mert melegebb időben a puhább keveréknek köszönhetően gyorsabban kopik és az autó fogyasztása, valamint a féktávolsága is megnő.

Forrás: nyarigumit.hu

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek