PR Cikkek

Prémium linképítés az amit minden webshopnak használnia kell (x)

Címkék
internet

Bors

Létrehozva: 2019.12.06.

A GKI felmérése szerint 2015-ben mindössze 1400 webshop üzemelt Magyarországon, egyes becslések szerint azonban mára ez a szám megtízszereződött, így jelenleg 14-15 ezer online bolt közül is válogathatunk. Ennek a hatalmas növekedésnek köszönhetően ma már nincs olyan termék, amely elérhetetlen lenne egy internetes vásárlás során. 

Ez a vásárlóknak kiváló lehetőség, de a vállalkozó szelleműeknek, akik most határozzák el magukat a webáruház indítása mellett, igen komoly kihívás. Számukra az olyan eszközök jelenthetik a megoldást, amelyekre felfigyel a vásárlóközönség. Először is meg kell próbálniuk réspiacokat keresni, ahol az igények még nem, vagy csak minimális százalékban kielégítettek. Másodszor olyan módszert kell alkalmazniuk a forgalom növelésére, amelyet a konkurencia nem ismer vagy nem alkalmaz elég hatékonyan. Az egyik ilyen mód lehet a SEO, más néven keresőoptimalizálás és annak is az egyik legfontosabb eleme a linképítés.

A linképítés módszerével a kezdő webshop tulajdonosok is komoly előnyt kovácsolhatnak hátrányukból, amelyet a kitartó munkának és a hosszú távú gondolkodásmódnak köszönhetően hosszú évekre is bebetonozhatnak.

A keresőoptimalizálásról röviden

A keresőoptimalizálás vagy angol nevén a Search Engine Optimization (SEO) tevékenysége az internetes keresőkben elfoglalt organikus helyezések optimalizálására, javítására irányul. A lényege, hogy egy adott szóra, kifejezésre a lehető legjobb helyen rangsorolja a Google vagy egyéb keresőmotorok a weboldalunkat. 

Evenich András a kulcsszo.hu keresőoptimalizálója a következőkben arról fog minket tájékoztatni, hogy a linkeknek milyen szerepük van a rangsorolásban, abban, hogy jobb helyezésünk legyen a Google keresőben.

Miért fontos ez? Számos tanulmány kimutatta, hogy már a Google találati lista első és második oldala között is jelentős különbség mutatkozik az átkattintási arányokban. Nézzünk egy példát: amennyiben van egy szőnyeg webáruházunk nagyonjoszonyeg.hu névvel, amely jelenleg a 11. helyen található meg (ez már a találati lista 2. oldala) a „szőnyeg” keresőszóra, akkor az összes kattintások mindössze 1-2%-át tudhatjuk magunkénak. Ellenben a konkurencia, aki a legelső a találati listán a csakegyszonyeg.hu webáruházával, az átkattintások 30-40%-át is elviheti. Ez a látogatások, és az abból következő vásárlások, bevételek szempontjából szignifikáns különbség lehet!

Hogyan kerülhetünk a lista elejére? A keresők számos tényező alapján rangsorolják a weboldalakat. Ezeknek a száma elérheti a 200-at is, ráadásul mindnek 500 altényezője is lehet, így akár 10.000 rangsorolási faktor is dönthet a helyezésünkről. Szerencsére ezt a kört azonban le tudjuk szűkíteni, ugyanis vannak olyan szempontok, amelyek nagyobb erővel bírnak az értékelés folyamán. 

Ezek közül az egyik legfontosabb a tartalom. Amennyiben weboldalunk tartalma értékes és hasznos információt ad át a látogatóknak, abban a témában, amelyre előre szeretnénk kerülni a találati listán, az egy jó pont a kereső szemében. A másik fontos faktor a webáruházunkra hivatkozó weboldalak. 

Amennyiben optimális mennyiségű és minőségű weboldal hivatkozik ránk, abban az esetben megelőzhetjük a konkurenciát, ugyanis hitelesebb forrásnak tart majd bennünket a kereső algoritmusa. Ezt több módon is elérhetjük. Ha minőségi tartalmat írunk, akkor blogok, magazinok vehetik át forrás megjelöléssel a publikációnkat. Ez azonban a ritkább eset. Hivatkozásokat, más néven linkeket leginkább linképítéssel szerezhetünk weboldalunkra.

Mi is az a linképítés?

A linképítést és az általa szerzett hitelességet egy olyan egyszerű folyamaton keresztül is leírhatjuk, mint például a szájhagyomány. Egy népszerű márka híre a drága marketingköltések mellett, ezzel a módszerrel is terjed. Amennyiben sok ember ajánlja azt nekünk, ráadásul ezeket az embereket megbízhatónak tartjuk, abban az esetben hitelesnek véljük majd az adott márkát, képzeletbeli plusz pontot kap tőlünk, később pedig jó eséllyel vásároljuk meg a termékeit.

Abban az esetben, ha webáruházunkra sok weboldal hivatkozik, ráadásul ezek megbízható források, akkor a kereső a mi webáruházunkat is hitelesnek gondolja, amelyért plusz pontot kapunk, mégpedig jobb helyezés formájában a találati listán.

Ezeket a hivatkozásokat gyűjthetjük természetes módon, amikor a különböző weboldal tulajdonosok érdekesnek vélik tartalmainkat, majd hivatkoznak ránk, más néven linkelnek bennünket. A gyűjtés történhet azonban úgynevezett linképítéssel is, amikor mi keresünk fel minőségi weboldalakat, hogy helyezzenek el felületükön oldalunkra mutató linkeket. Gondolhatnánk, hogy a hitelességet leginkább a természetesen szerzett hivatkozásokkal tudjuk növelni, de mára a linképítés is egy elfogadott módszer, persze csak abban az esetben, ha tisztességesen, és nem a rendszer kijátszására irányuló módszerekkel végezzük azt.

Tehát a linképítés lényege, hogy minél több minőségi és releváns weboldalról, minőségi tartalom keretein belül gyűjtsünk hivatkozásokat megfelelő horgonyszöveggel. A horgonyszöveg az a szó, szövegrész, amelyre elhelyezzük az oldalunkra mutató hivatkozást. Tehát, ha autómosónk van, akkor érdemes az „autómosó” szóra elhelyezni a linket. A végeredmény a Google-tól kapott bizalom és jobb helyezés a rangsorban.

Egy weboldal hitelességének ellenőrzése

Az 1998-ban alapított Google előtt is voltak már internetes keresők a piacon, de ahhoz, hogy a számunkra fontos információt megtaláljuk, sokszor percekig vagy órákig kellett böngészni a találati listán. Ezt orvosolva az alapítók Larry Page és Sergey Brin megalkották a Pagerank algoritmust. Ennek köszönhetően pedig azok a weboldalak kerültek előre, amelyek a leginkább érdekelhetnek bennünket. Ez derül ki az alábbi videóból is:

Linkek algoritmusa a Page Rank

Az algoritmus két fő tényezőt vett figyelembe, amelyről már mi is írtunk fentebb. Milyen mennyiségű hivatkozást tud felmutatni az adott oldal és ezek a hivatkozások milyen minőségűek. Amennyiben mindkét mutató magas volt, akkor a Google algoritmusa hitelesnek gondolta, bizalmat szavazott a számára, így előkelő helyre repítette a keresések között. Ez az elgondolás beválni látszott, ugyanis a leghitelesebb oldalak szinte minden esetben a számunkra legrelevánsabb információt nyújtották, így megszüntetve a hosszú ideig tartó keresgélést. 

A Pagerank algoritmus mutatója egy 1-10-ig terjedő skálán mozog, ahol a 10-es a legerősebb. Ez sokat segített a linképítés folyamán, ugyanis megmutatta honnan is tudunk értékes linkeket szerezni. Mára azonban ez a mutató nem publikus. Van azonban helyette egy másik index, ami elfogadott, de óvatosan kell kezelnünk, ugyanis nem a Google fennhatósága alá tartozik. 

Ez nem más, mint a DA, azaz a Domain Authority mutató és a kevesebbet emlegetett társa a PA vagyis a Page Authority. A DA ahogy a Pagerank mutató is a hitelesség alapján osztja ki értékeit az adott weboldalakra. Skálája 1-100-ig terjed, értelemszerűen itt is minél nagyobb a szám, annál megbízhatóbb az adott oldal. Linképítés során az egyik legfontosabb mutató.

Prémium linkek jellemzője

A már sokat említett mennyiségen és minőségen kívül számos elvárásnak is eleget kell tennie a ránk hivatkozó honlapoknak. Fontos például az oldal gyorsasága ahonnan kapjuk a hivatkozást. 1-2 másodperc lassulás még nem okoz minőségbeli romlást, de egy rosszul elsült szerver váltás vagy hosszú ideig fennálló hacker támadás és az ennek következtében fellépő akár 30-60 másodperces oldalbetöltés jelentősen csökkentheti a ránk mutató hivatkozás értékét.

Fontos még az SSL tanúsítvány, amely a weboldal biztonságáért felel. A biztonságos oldalak webcíme nem http-vel, hanem https-el kezdődik, valamint egy kis lakat található a címsor elején. A Google is arra törekszik, hogy biztonságban legyen az oldalra látogató felhasználó, különösen fontos ez webáruházak esetében ahol bankkártya adatok is megadásra kerülnek. Amennyiben olyan oldalról kapunk linket, amely rendelkezik SSL tanúsítvánnyal azt pozitívumként értékeli a kereső algoritmusa.

A hivatkozó weboldal látogatottsága is fontos értékmérő. Például egy magas DA értékkel rendelkező, de szinte nulla látogatottsággal rendelkező honlap felénk mutató linkje kevesebbet ér, mint egy releváns magazinból származó hivatkozás, amelyet napi több százan látogatnak, és esetleg érkeznek is onnan látogatók hozzánk.

Egy prémium link mindenképp releváns forrásból származik. Számos „PR cikkes” oldal jött létre az utóbbi években, amelyeket kizárólag azért építettek fel tulajdonosaik, hogy linkeljék a különböző weboldalakat, hozzáadott értékük pedig elenyésző. 

Amennyiben lehet kerüljük ezeket az oldalakat, bár kezdetben segíthet a helyezésünkön, hosszú távon mindenképp a weboldalunk témájához illeszkedő forrásokból építsük linkjeinket. Egy foci mezeket áruló webáruház például foci magazinok, blogok között keresgéljen leginkább, nem pedig csillagászattal foglalkozó portálokon.

Ezen felül számtalan mutató emelhet prémium kategóriába egy linket vagy éppen taszíthat értéktelen besorolásba.

Értéktelen linkek, amelyeket kerülnünk kell

Egészen 2012-ig a linképítés mondhatni egyszerű mutatvány volt. Beküldtük oldalunk hivatkozását úgynevezett linkfarmokra, linkkatalógusokra, írtunk hozzájuk egy 200-300 karakteres szöveget, elhelyeztük az adott kulcsszón az oldalunkra mutató hivatkozást és készen is voltunk. Akkoriban a mennyiség számított, tehát 100-200 db linkfarmból származó linkkel, amely nem volt baj, ha nem volt releváns forrás, a találati lista elejére kerülhettünk.

Ennek a folyamatnak vetett véget a Google a Pingvin nevezetű algoritmus frissítéssel, amely leszámolt ezzel a nem éppen tiszta linképítési technikával. Ennek örültünk is, ugyanis sok esetben az első helyezett weboldalak nem éppen feleltek meg a felhasználók minőségi elvárásainak. Azonban az algoritmus frissítéssel nem húzta le a rolót az összes linkfarm. A mai napig többel is találkozhatunk a világhálón. Ezeket messziről kerülnünk kell, ugyanis többet ártanak, mint használnak.

Egy kivétel van hazánkban, amely nem más mint a lap.hu és tematikus aloldalai. A legtöbb SEO szakember egyetért abban, hogy ez az egy linkkatalógus adhat még értéket egy weboldalnak.

Értéktelen és hosszú távon akár káros is lehet weboldalunk helyezését tekintve egy alacsony DA mutatóval rendelkező oldal, amely mindössze 1-2 bejegyzést publikált és nulla látogatóval rendelkezik. Óvakodjunk az illegális oldalaktól is, de a kulcsszó halmozó honlapokat is kerüljük el, amennyiben nem akarunk hátrébb kerülni a rangsorban.

Amennyiben egy webáruház komolyan gondolja online jelenlétét mindenképp kellő figyelmet kell fordítania a keresőoptimalizálásra, ezen belül pedig a linképítésre. Ez a tevékenység nem egy sprint futam. A linképítéshez idő kell, linkjeinket fokozatosan kell gyűjtenünk és eredményük is lassabb lesz, mint egy pénzért vásárolt Google vagy Facebook hirdetésnek, de az garantált, hogy hatása hosszú távú, amely folyamatos és kimagasló bevételt biztosíthat webáruházunk számára.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek