A fékbetétek segítenek megállítani az autót, amikor a féktárcsához vagy a fék rotorhoz nyomódnak. Íme négy intő jel, ami a fékbetét cseréjét jelentheti.
Forrás: grupatopex.com/hu
Ha fékezés közben csikorgó hangokat hallunk, akkor ez a fékbetét kopásjelzője, amely azt jelzi, hogy ideje kicserélni a fékbetéteket. Ennek megerősítése érdekében forduljunk autószerelőhöz.
Ha fékezés közben erősen kattogó hangokat hallunk, ez azt jelenti, hogy a fékbetétek elkoptak, és most már a féktárcsa és a féknyereg dörzsölődését lehet hallani. Ez esetben sajnos már szükség lehet a fékbetét cseréje mellett a féktárcsák cseréjére is.
Ha a fékpedál vagy a kormánykerék fékezés közben remeg, valószínű, hogy az elgörbült féktárcsával van probléma. Az elgörbült forgórészek megmunkálhatók, de általában forgórészek és a betétek cseréje jobb választás lehet a jármű biztonsága szempontjából.
Amikor a műszerfalon a féklámpa kigyullad, az a főfékhengerben lévő fékfolyadék alacsony szintjét jelezheti, vagy azt, hogy a rögzítőfék be van kapcsolva. Ha az autóból túl sok fékfolyadék szivárog, a fékek meghibásodhatnak. Mindenképpen forduljunk szerelőhöz, hogy ellenőriztessük a fékrendszert.
A fékbetétek lapos acél darabok vastag súrlódó anyag réteggel, amely a jármű típusától, méretétől és a féknyergektől függően változik. A fékbetétek a jármű fontos részei, amelyek súrlódást és nyomást gyakorolnak a kerekek mögött található féktárcsákra, hogy lelassítsák és megállítsák az autót.
A fékbetétek minden alkalommal, amikor a járművet fékezzük rendkívüli igénybevételnek vannak kitéve. Nagy súrlódásnak vannak kitéve, amely hatalmas hőt termel, amikor a két fékbetét az egytárcsás rotorra nyomódik.
A fékbetétek a fékhengerre nyomódnak és így súrlódást okoznak, ami a jármű lassítását és megállását eredményezi. Egy olyan összekapcsolt rendszer részét képezik, amely minden egyes alkatrészre támaszkodik a sikeres és biztonságos működéshez.
Amikor megnyomjuk a fékpedált, egy henger aktiválódik, amely a fékfolyadékot a tömlőkön keresztül az autó féknyergekbe küldi. A féknyergek bekapcsolják a fékbetéteket. A fékbetétek ezután nyomást és súrlódást gyakorolnak a közvetlenül a kerekekhez csatlakozó hengerekre. A nyomás és a súrlódás hatására a jármű és a kerekek megállnak vagy lelassulnak. A fékpedál felengedésekor a folyadék visszakerül a tömlőkbe, és a kerekek ismét mozgásba lendülnek.
A szerves fékbetétek, más néven azbesztmentes szerves fékbetétek természetes anyagokat, például gumit, üveget és gyantát használnak, hogy a betétek ellenálljanak a hőnek és megkössék az anyagokat. Sok szerves fékbetétben kevlárt használnak, mivel a kevlár nem szennyez, mivel idővel elhasználódik, és könnyebben ártalmatlanítható.
A szerves fékbetétek puhábbak, mint a más anyagból készült fékbetétek. A szerves fékbetét azonban nem jó választás nehéz súlyú járművekhez, mivel ezek jellemzően gyorsabban kopnak. A szerves fékbetétek leginkább kis méretű, erőteljes használatot nem igénylő autókhoz alkalmasak.
A kerámia fékbetétek könnyűek és jó fékteljesítményt nyújtanak a töltőanyag, a kerámiaszálak, a kötőanyagok és a rézszálak felhasználásával. Ezek a fékalkatrészek többszöri megállás után elvezetik a hőt, és magasan tartják a jármű teljesítményét.
A kerámia fékbetétek világos színű port termelnek, amely nem tapad a kerekekhez. Azonban nem minden járműtípusra valók és drágák is. A rutinszerűen közlekedő járművek, például a sportautók számára előnyösek lehetnek ezek a fékbetétek.
A fémes fékbetétek rézből, vasból, acélból és grafitból állnak, amelyeket összekevernek és összekötnek, hogy a fékbetét anyagát képezzék. Tartósak és költséghatékonyak, és a legtöbb ma forgalomban lévő járműben megtalálhatóak. Jó teljesítményt nyújtanak a súrlódás által generált hő átadásakor a féktárcsákkal.
A fémből készült fékbetétek azonban nehezek, és melegen működnek a legjobban. Létfontosságúak a nehéz járművek, például a teherautók megállításához. A fém fékbetétek 30-60%-ban fémből állnak, beleértve olyan anyagokat, mint a vas, a réz és az acélgyapot. Előre meghatározott formába öntik és kemencében sütik őket a jobb tartósság érdekében.
A félfém fékbetétek előnye a robusztusság, a hőálló képesség és a többi fékbetéthez képest a forgórészeken való kisebb kopás. Ezek a fékbetétek leginkább a nagy teljesítményű versenyautókhoz alkalmasak.