A fiatal magyar autóversenyző, Válint Bence a harmadik helyen zárta a Ferrari Challenge legrangosabb bajnokságát, a Trofeo Pirellit. A még csak 18 éves pilóta többek között a volt Forma–1-es pilótát, Adrian Sutilt is legyőzte. Lapunk a helyszínen forgatott Válinttal és csapatával, a Rossocorsa-Ferrari Budapesttel.
Válint Bence az idei szezont a Ferrari Challenge bajnokságban töltötte, ahol a legmagasabb szintű Trofeo Pirelli sorozatban az előkelő harmadik helyet szerezte meg az összetettben úgy, hogy a hét versenyhétvégéből mindössze ötön sikerült elindulnia. Lapunk elkísérte a fiatal pilótát az idei utolsó futamára, amit Mugellóban rendeztek meg.
Válint Bence nevéről eddig keveset lehetett hallani, pedig 18 éves kora ellenére már most egész szép repertoárral rendelkezik: a versenyzést hat évesen kezdte, két évvel később már Micromax kategóriában magyar bajnok volt a gokartban.
„Hat éves koromban kezdtem el a versenyzést, apukám mutatta meg, régen ő is versenyzett. Elvitt egy házunk melletti aszfaltplaccra, ahol odaadta nekem az első gokartot. Mentem vele pár kört, és azonnal elragadott az élmény” – mesélte lapunknak Mugellóban Válint Bence.
2019 óta versenyez a felnőtt mezőnyben, abban az évben második lett a Közép-Európa Kupán, 2020-ban és 2021-ben pedig a Forma–1-nek az egyik előszobájának számító F4-ben vitézkedett, voltak szép eredményei (Monzában 6. lett), de az F3-as lehetőség már nem jött. A Ferrari előtt tavaly a Lotus Cup Europe sorozatban volt érdekelt.
Mugellóban csütörtökön egy negyedik, pénteken egy második helyet szerzett, így szerezte meg a harmadik helyet, többek között a 128 Forma 1-es futamot teljesítő sztárt, a német Adrian Sutilt is megelőzte. A vasárnapi Finale Mondiale versenyen (ez nem számított bele a bajnokságba) a harmadik helyről rajtolt, egy rövid ideig az élre állt, utána viszont a sárga zászlós fázis alatt kilökték, és futómű sérülés miatt fel kellett adnia a küzdelmet.
„Először apukám mondta el, hogy idén a Ferrari Challenge-ben tudunk indulni. Sokáig nem volt biztos a szezonom, de végül egy nagyon jó idényt fejeztünk be. Nagyon tetszett az egész és boldogok vagyunk, hogy itt tudtunk lenni” – összegzett Válint Bence. A Rossocorsa-Ferrari Budapest versenyzőjének egy másik F1-es pilóta, Vitantonio Liuzzi is egyengeti pályafutását, mellette pedig több olyan személlyel került kapcsolatba, akiktől leesett az álla.
"Olyan emberekkel találkozol, akikkel nem is gondolnád. Az elmúlt héten összefutottam a Sabeltnek a tulajdonosával (Giorgio Marsiaj – a szerk.), akinek bemutattak. Pár órája itt volt Giancarlo Fishichella (korábbi háromszoros F1-es futamgyőztes – a szerk.) is, akivel ugyanúgy tudtam beszélgetni, a Hypercar versenyzőivel is tudtam pár szót váltani. A leghíresebb ember a Ferrari elnöke, John Elkann, akivel a Le Mans-i dobogón beszélgettem egy rövid ideig."
Bence a versenyzés mellett a tanulást sem hanyagolja el, jelenleg egy Amszterdam melletti kis faluban él, ugyanis a holland nagyvárosba jár egyetemre, ahol a mesterséges intelligenciáról tanul. A mugellói héten vizsgái voltak, amelyeket a ferraris kötelezettségei miatt nem tudott teljesíteni, így decemberben kell próbálkoznia. Édesapja, Válint Tibor 2010-ben szintén indult a Ferrari Challenge-ben.
„13 évvel ezelőtt én is versenyeztem, de csak az amatőr sorozatban, nem pedig a profik között. Valamennyit tudtam neki segíteni, a kapcsolatrendszerem megmaradt a Ferrari Challenge-nél ” – mondta az édesapa, Válint Tibor. „Nekem a legnehezebb tanácsot adni Bencének, mert a gyerekek talán az édesapjuktól fogadnak meg a legnehezebben tippeket. Ez mindig úgy történik, hogy szépen finoman elmondom neki, mit gondolok, aztán megvárom, hogy táptalajra talál-e. Talán néhány dologban azért tudtam neki segíteni.”
A 2015-től 2022-ig a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnökeként is dolgozó Oláh Gyárfás jelenleg menedzserként segíti Bencét a karrierjében. Már a gokartos éveiben felfigyelt rá, a szorosabb együttműködés négy-öt éve zajlik.
„Bence egy nagyon megfontolt versenyző, nem izgulja el a futamok előtti időszakot, ami egy nagyon jó tulajdonsága, hiszen tiszta fejjel tud a versenypályára felmenni, és nem kell különösebben azon izgulni, hogyan nyugtassuk le” – dicsérte a magyar tehetséget Oláh Gyárfás. „Egy kicsit spanolni kell, hogy gyorsabban kezdje a versenyt, de pont ez a megfontoltság az, ami különlegessé teszi őt. Jó vele együtt dolgozni, mert nem vállal fölösleges kockázatot, helyette megfontoltan és stabilan tud jó versenyeket produkálni.”
És hogy mi a következő cél? A mezőny idén még a 670 lóerős 488 Challenge EVO-val versenyzett (mindenki ugyanolyan autóval köröz a pályán), amit jövőre a nemrég leleplezett Ferrari 296 Challenge csúcsautó vált, ami 7500-as fordulaton 700 lóerős teljesítményre lesz képes.
'Több csapat megkeresett minket a hétvégén, a célunk az lenne, hogy egy teljes idényt tudjunk végig futni ebben a bajnokságban. Ha a rövid távú célt nézzük, akkor egy olyan versenycsapatot szeretnénk neki találni, ahol a legjobbat tudják nyújtani és ahol egész évben a dobogós helyekért és bajnoki címért harcolnak. Hosszútávú cél pedig, hogy a Ferrari még jobban megismerje őt, és GT autóban, vagy bármi másban, akár egy hosszú távú versenysorozatban lehetőséget kapjon."
– zárta gondolait Oláh Gyárfás.