MÓDOSÍTÁSOK

Jön a fiatalszabály, számos újítással rajtol a Forma-1

(s)

Létrehozva: 2025.03.12. 16:20

Pénteken a szabadedzéssel rajtol Melbourne-ben a 2025-ös Forma 1-es vb-vetélkedés. A gyorsasági autós Ausztrál GP előtt a Bors az érdekesebb változásokat szedte csokorba.

A Topgear listázta a 2025-ös F1-es vb-idényre érvényes változtatásokat.

Hamilton elhagyta a Mercedest, Verstappen ismét a Red Bullnál próbálja megvédeni a vb-címét Fotó: AFP

TECHNIKAI SZABÁLYOK 

Nyolcmázsás versenyautók

A pilóták minimális testsúlyhatára 80-ról 82 kg-ra nő versenyruházattal, sisakkal, cipővel együtt, az autók üzemanyag nélküli minimális súlya 798 kg-ról 800 kg-ra emelkedik. E változást a magasabb/nehezebb pilóták érdekében vezetik be.

Versenyzőhűtési rendszer

Ha a futam során a levegő hőmérséklete 31 Celsius fok fölé emelkedik, „hőveszélyt” hirdetnek. Ez esetben a csapatoknak kötelező hűtőrendszert használniuk, minek következtében a versenyautók minimális súlya további 5 kg-mal nő.

A DRS-paraméterek módosítása

A hátsó szárnyon lévő DRS-nyílás méretét megváltoztatták, az új résméret 9,4–13 mm-re csökkent. Szigorúbban szabályozták a DRS-módokat: csak két pozíció engedélyezett, és az aktiválás befejeztével az eredeti állapotba kell visszatérni. 

Sebességváltók: nincs többé rácsbüntetés

Megszűnt az egy szezonban az egy pilóta számára elérhető sebességváltó-alkatrészek, -cserék számának korlátozása. Ötnél több esetén sincs rajtrácsbüntetés.

Két megálló Monacóban

A városi futam, a Monacói Nagydíj olykor lassú, érdektelen. Ezért minden pilótát legalább kétszer arra kényszerítik, hogy száraz viadal esetén új gumikat szereltessen fel.

A sérült autó kiszűrése

Idén a versenyigazgatók megálljt parancsolhatnak a sérült autóknak. A szabályt azért vezetik be, mert Sergio Perez a tavalyi Kanadai Nagydíjon visszavitte összetört Red Bullját a boxba azért, hogy elkerülje a biztonsági autó érkezését. Emiatt a mexikói pilóta később háromhelyes büntetést kapott, tudniillik különféle darabok estek ki a versenykocsijából.

SPORTSZABÁLYVÁLTOZÁSOK

Isten veled gyorskör-bónuszpont

A 2019-ben bevezetett módus, melynek értelmében a verseny leggyorsabb körét teljesítő pilóta - feltéve, ha a top 10-ben végzett - egy extra pontot kapott, megszűnt.

Fiatalszabály a szabadedzéseken

A versenyistállóknak valamennyi versenyautóval legalább két pénteki szabadedzésen fiatal pilótát kell indítaniuk. Ez korábban csak egy alkalommal volt kötelező.

Korábbi autók tesztelésének (TPC) korlátozása

Bevezetik a korábbi autók tesztelésére vonatkozó 20 napos korlátozást; ezentúl 1000 km engedélyezett négy nap alatt. Tesztelni csak olyan pályákon lehetséges, amelyek az aktuális vagy az előző évi versenynaptárban szerepeltek.

A rajtrácsmódosítás terminusai 

Amennyiben az időmérő edzés elmarad, a rajtsorrendet az aktuális vb-pontállás alapján határozzák meg. Ha ez nem alkalmazható, a versenybírók döntenek. A 2024-es Sao Paulo-i Nagydíj kvalifikációját a szombat délutáni zuhogó eső és viharos idő miatt a versenynap reggelére helyezték át. Szerencsére javult az időjárás, kezdődhetett a Q1. Amennyiben idén valamilyen oknál fogva nem sikerül az időmérőt lefutni, a rajtsorrendet a vb-pontverseny aktuális állása határozza meg.

Ürülhet a buksza

Az FIA szigorúbban bünteti a versenyzőket, ha nyilvános megszólalásaik során sértő, alpári hangnemű vagy politikai tartalmú megjegyzésekkel élnek.

Büntetési tételek:

*Első alkalom: 40.000 euró (16 millió Ft) pénzbírság

*Második alkalom: 80.000 euró (32 millió Ft) pénzbírság és felfüggesztett eltiltás

*Harmadik alkalom: 120.000 euró (48 millió Ft) pénzbírság, egy hónapos eltiltás és világbajnoki pontlevonás

 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek