Pénteken a szabadedzéssel rajtol Melbourne-ben a 2025-ös Forma 1-es vb-vetélkedés. A gyorsasági autós Ausztrál GP előtt a Bors az érdekesebb változásokat szedte csokorba.
A Topgear listázta a 2025-ös F1-es vb-idényre érvényes változtatásokat.
TECHNIKAI SZABÁLYOK
Nyolcmázsás versenyautók
A pilóták minimális testsúlyhatára 80-ról 82 kg-ra nő versenyruházattal, sisakkal, cipővel együtt, az autók üzemanyag nélküli minimális súlya 798 kg-ról 800 kg-ra emelkedik. E változást a magasabb/nehezebb pilóták érdekében vezetik be.
Versenyzőhűtési rendszer
Ha a futam során a levegő hőmérséklete 31 Celsius fok fölé emelkedik, „hőveszélyt” hirdetnek. Ez esetben a csapatoknak kötelező hűtőrendszert használniuk, minek következtében a versenyautók minimális súlya további 5 kg-mal nő.
A DRS-paraméterek módosítása
A hátsó szárnyon lévő DRS-nyílás méretét megváltoztatták, az új résméret 9,4–13 mm-re csökkent. Szigorúbban szabályozták a DRS-módokat: csak két pozíció engedélyezett, és az aktiválás befejeztével az eredeti állapotba kell visszatérni.
Sebességváltók: nincs többé rácsbüntetés
Megszűnt az egy szezonban az egy pilóta számára elérhető sebességváltó-alkatrészek, -cserék számának korlátozása. Ötnél több esetén sincs rajtrácsbüntetés.
Két megálló Monacóban
A városi futam, a Monacói Nagydíj olykor lassú, érdektelen. Ezért minden pilótát legalább kétszer arra kényszerítik, hogy száraz viadal esetén új gumikat szereltessen fel.
A sérült autó kiszűrése
Idén a versenyigazgatók megálljt parancsolhatnak a sérült autóknak. A szabályt azért vezetik be, mert Sergio Perez a tavalyi Kanadai Nagydíjon visszavitte összetört Red Bullját a boxba azért, hogy elkerülje a biztonsági autó érkezését. Emiatt a mexikói pilóta később háromhelyes büntetést kapott, tudniillik különféle darabok estek ki a versenykocsijából.
Isten veled gyorskör-bónuszpont
A 2019-ben bevezetett módus, melynek értelmében a verseny leggyorsabb körét teljesítő pilóta - feltéve, ha a top 10-ben végzett - egy extra pontot kapott, megszűnt.
Fiatalszabály a szabadedzéseken
A versenyistállóknak valamennyi versenyautóval legalább két pénteki szabadedzésen fiatal pilótát kell indítaniuk. Ez korábban csak egy alkalommal volt kötelező.
Korábbi autók tesztelésének (TPC) korlátozása
Bevezetik a korábbi autók tesztelésére vonatkozó 20 napos korlátozást; ezentúl 1000 km engedélyezett négy nap alatt. Tesztelni csak olyan pályákon lehetséges, amelyek az aktuális vagy az előző évi versenynaptárban szerepeltek.
A rajtrácsmódosítás terminusai
Amennyiben az időmérő edzés elmarad, a rajtsorrendet az aktuális vb-pontállás alapján határozzák meg. Ha ez nem alkalmazható, a versenybírók döntenek. A 2024-es Sao Paulo-i Nagydíj kvalifikációját a szombat délutáni zuhogó eső és viharos idő miatt a versenynap reggelére helyezték át. Szerencsére javult az időjárás, kezdődhetett a Q1. Amennyiben idén valamilyen oknál fogva nem sikerül az időmérőt lefutni, a rajtsorrendet a vb-pontverseny aktuális állása határozza meg.
Az FIA szigorúbban bünteti a versenyzőket, ha nyilvános megszólalásaik során sértő, alpári hangnemű vagy politikai tartalmú megjegyzésekkel élnek.
Büntetési tételek:
*Első alkalom: 40.000 euró (16 millió Ft) pénzbírság
*Második alkalom: 80.000 euró (32 millió Ft) pénzbírság és felfüggesztett eltiltás
*Harmadik alkalom: 120.000 euró (48 millió Ft) pénzbírság, egy hónapos eltiltás és világbajnoki pontlevonás