<p>122 éve adták át, hamarosan pedig modernizálják a kontinens első földalatti vasútját. Mindkét irányban meghosszabbítják a vonalát, és több helyen átépítik. De mivel fog járni az óriási beruházás?</p>
Kiírta az M1-es metróvonal meghosszabbításának engedélyezéséről és kivitelezési terveiről szóló tendert a BKK. A vonalat épp 122 éve, 1896 májusában adták át. A felújítási terveket néhány éve a Főmterv készítette el, ezek alapján a kisföldalatti jelentős és látványos változásokon megy majd át. Az építkezést három szakaszra bontanák. Az első ütemben a meglévő vonalat fejlesztenék, és a Vörösmarty tértől meghosszabbítanák a Vigadó térig, a második ütemben a Kassai térig, a 3-as villamos majdani új szakaszáig, az utolsó szakaszban pedig a Marcheggi hídig tolnák ki a vonalat.
– A tervekről tudni kell, hogy azokat még újra fogják gondolni, így még bőven lehet bennük változás. De vannak fontos problémák, amikkel a kivitelezőnek foglalkoznia kell, így a járművek életkora, az alagút és a pálya karbantartása, amik valóban egyre sürgetőbbek. A hosszabbításba azonban addig nem lehet belekezdeni, amíg a 3-as metró felújításához szükséges terveket el nem fogadják – világosított fel a Metróért Egyesület elnöke.
A Mexikói úttól:
Kassai tér
Balázs park
Rákosszeg park
Csáktornya park
Körvasút - Marcheggi híd
A Vörösmarty tértől:
Vigadó tér
Bíró Endre szerint egyelőre nem tudni, mikor kezdhetik el a munkálatokat, de megjegyezte, hogy a 70 ezer lakosú Újpalota elérhetősége szerinte fontosabb volna a közlekedőnek, ami a 4-es metró eddig el nem készült hosszabbítása lehetne. Hozzátette, a Vigadó térig történő meghosszabbítás nem olyan egyszerű, mint amilyennek első látásra tűnik. – A történelmi belvárosban nem lehet ugyanazzal a technikával alagutat fúrni, mint a nagy metróknál. A felszíni, északi szakaszon a tervek szerint a villamosmegállóknál a gyalogosoknak a síneken kellene átsétálniuk, ezt mindenképp újra kell gondolni – jegyezte meg.
Új kijárat a Deák téren és új lift, amely az M2-M3 metróhoz vezető összekötő folyosót is eléri
Új kijárat az Oktogonon, a Hősök terén
Új állomás a Hungária körút alatt, átszállási lehetőséggel az 1-es villamosra
Új végállomás a Vigadó téren
Több állomást akadálymentesítenének, és műemléki részleteket is javítanak
Az új és nagyobb kocsik képesek lesznek áramot visszatáplálni a rendszerbe