<p>Úgy tűnik, nem kell a közeljövőben azzal számolni, hogy a hazai utakon megváltoznak a sebességhatárok. A balesetek számának csökkentése érdekében Magyarországon más megoldásokban gondolkodnak a szakértők.</p>
A franciák minden tiltakozása ellenére, s vállalva a népszerűtlenséget, július elsejével bevezette az új maximális sebességet a közutakon Edouard Philippe miniszterelnök. Kilencvenről nyolcvan kilométeresre csökkentette a megengedett tempót azokon az országutakon, ahol az egymással szemben közlekedő autókat semmilyen fizikai korlát nem választja el egymástól. A cél, hogy kevesebben haljanak meg.
Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő a Borsnak azt mondta, az elmélet alátámasztja ezt a döntést:
– A szakirodalom által használt számítások szerint az átlagsebesség növekedésével arányosan nő a baleseti kockázat is, a sérülések súlyosságának mértéke is, de ez a színtiszta elmélet – hangsúlyozta.
Magyarországon jelenleg nem tudunk arról, hogy a hatályos korlátozásokon változtassanak. Az ország közútjait folyamatosan vizsgálják, figyelik, és az elemzések alapján gyorsítják, vagy lassítják a forgalmat egy-egy szakaszon – a sztenderd 90-es határon belül. Elsősorban az út aktuális állapota, a balesetek számának növekedése, használati tapasztalatok és persze építési munkálatok miatt viszik lejjebb a limitet.
– A baleset-megelőzés minden országban állandóan napirenden van, mindenütt, így nálunk is folyamatosan új módszereket, gyakorlatot dolgoznak ki, de ez egy nagyon összetett folyamat – hangsúlyozta Pausz.
Ország / Sebességhatár városban / Városon kívül / Autópályán
Ausztria / 50 / 100 / 130
Bulgária / 50 / 90 / 120
Ciprus / 50 / 80 / 100
Csehország / 50 / 90 / 130
Franciaország / 50 / 80 / 130
Görögország / 50 / 90 / 120
Horvátország / 50 / 90 / 130
Lengyelország / 60 / 90 / 110
Magyarország / 50 / 90 / 130
Nagy-Britannia / 48 / 96 / 112
Németország / 50 / 100 / nincs, ajánlott: 130
Olaszország / 50 / 90 / 130
Románia / 50 / 90 / 130
Szerbia / 50 / 80 / 120
Szlovákia / 50 / 90 / 130
Szlovénia / 50 / 90 / 130