Az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság-alapú díjazásra kell átállniuk 2023-ig a teherautók és buszok, 2027-ig pedig a kisteherautók esetében, döntött a Tanáccsal is megtárgyalandó új irányvonalról az Európai Parlament csütörtökön.
Magyarországon jelen állás szerint időalapú fizetési rendszer van érvényben a személyautóknál, a motoroknál, a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű teherautóknál, a kisbuszoknál, valamint az autóbuszoknál. Megtett út alapú díjszámítás a 3,5 tonna össztömeg feletti járműveknél működik.
Az Európai Parlamentben elfogadott szabálytervezet szerint a környezetbarát járművek szélesebb körű elterjedésének ösztönzése céljából a tagállamoknak a széndioxid-kibocsátás alapján is eltérő útdíjszabást kell alkalmazniuk.
2021-től a nehézgépjárművekre útdíjat kiszabó tagállamoknak az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is kötelesek lesznek díjat szedni. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.