Forrás: Thinkstock
Forradalom van készülőben az autóiparban. Az elkövetkező években az automatizált vezetés valósággá válik. A teljesen önvezető járművek hamarosan vidéki utakon, autópályákon és még összetett városi forgalomban is láthatóak lesznek. A Bosch által bemutatott innovatív vezetés lefedi az automatizált vezetés minden kulcsfontosságú területét: a jármű környezetének észlelésétől a mesterséges intelligencián át a tényleges vezetési folyamatig.
Emberi képességek
Elvileg egy automata járműnek ugyanolyan képességei vannak, mint az emberi vezetőnek. Először is képesnek kell lennie a környezete észlelésére és értelmezésére. Ehhez a térhatású érzékelőket használja. Másodszor meg kell vizsgálnia az információkat és megtervezni a vezetési stratégiáját.
Ezt a feladatot a jármű számítógépe végzi. Harmadszor, a hajtóművet, a kormányzást és a fékezőerőt használva a rendszer a gyakorlatba foglalja a tervezett vezetési stratégiát. Az autó kerekei a végtagjai, a gyorsító, kormányzó és fékező alrendszerek az izmai. Az elektronikus vonalak az idegi utak, amelyeket adatok formájában küldik az alrendszerekhez és ösztönzik a cselekvést.
De vajon mi az előnye az automatizált autózásnak?
Képzelje el, reggel úgy mehet munkába, hogy kényelmesen elfogyasztja reggelijét, miközben átolvassa a híreket. Többé nem keveredik forgalmi dugókba, és a kocsi automatikusan elviszi bárhová. Ráadásul még biztonságosabb lesz a közlekedés, mivel az automatizált járművek jelentősen csökkenthetik a balesetek számát. A kritikus helyzeteket sokkal gyorsabban észlelik és kerülik el, mint az ember. Emellett megbízhatóan betartják a közlekedési szabályokat, és soha nem fáradnak el. Még vészhelyzetben is sokkal gyorsabban reagálnak, mint az ember.
A növekvő kapcsolatokkal együtt a mobilitás még alapvetőbben fog változni: amikor az automatizált járművek közvetlenül, vagy a felhőn keresztül kommunikálnak egymással, optimálisan összehangolják útvonalukat, és így elkerülhetik a forgalmi dugókat. Az automatizált vezetés nemcsak javítja az utak szállítási kapacitását; hanem csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
Autonóm és biztonságos vezetés érdekében az önjáró autóknak körkörös érzékelőik segítségével kell összpontosítaniuk környezetükre. A kamerák, a radar és az ultrahangos érzékelők a kocsi szemei és fülei, és minden olyan információt megadnak, amelyet a jármű megismer a teljes környezetében. Naprakész, nagy felbontású digitális térképek és a felhőből származó valós idejű adatok összekapcsolása révén a jármű külső információkat is elérhet, például forgalmi vagy időjárási adatokat. A vezetőt is figyelik a szenzorok, hogy szükség esetén bevonhassák.
Nem állhatnak le
Persze sokunkban felvetődik a gondolat, mi lesz, ha leállnak a rendszerek és vezető nélkül marad a jármű? Egyrészt ez nem fordulhat elő, miután az önvezető autókat többszörös biztosítással, egymástól függetlenül is működő rendszerekből állítják össze, amelyek képesek a vezetőt is bevonni, illetve ha ez sem sikerül, egyszerűen leparkolják az autót az út szélén.
A jövő tehát itt kopogtat az ajtónkon, amelyből már most is kaphatunk némi ízelítő.