<p>Javíttatni csak márkaszervizben érdemes az elektromos autót.</p>
Napjainkban egyre többet foglalkozunk az elektromos és hibrid autókkal, hiszen a használtpiacon már mindenki számára elérhető árú modelleket is kínálnak, és közben nem is gondolunk bele, mekkora forradalom zajlik tulajdonképpen a háttérben. Hiszen ezekhez az autókhoz gyakorlatilag a környezet teljes egészének alakulnia kell.
Először is érdemes megvizsgálni a biztonság kérdését. Az természetes, hogy egy elektromos autó utasai nem veszik észre a különbséget a korábban megszokott modellekhez képest, ugyanakkor sokan tartanak attól, hogyan viselkedik az akkumulátor vagy mennyire reális az áramütés lehetősége baleset esetén. A szakértők azonban megnyugtatnak mindenkit: az elektromos autók teljes felépítésének szabadsága, a hajtáslánc elhelyezésének rugalmassága alapvetően eltér a hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművekétől, drasztikusan javítva ezzel az autók ütközésbiztonságát.
Nincsen üzemanyag-tartály és üzemanyag-vezeték, bonyolult, nagy helyigényű hajtáslánc. Sokkal szabadabban és logikusabban tervezhető az ilyen autó, ezáltal optimális a helykihasználás és az új szerkezeti elemek alkalmazásával a passzív és aktív biztonsága tovább javítható. Az akkumulátorok rendszerint a padlóban kapnak helyet, ezzel olyan szinten növelve az autó stabilitását, hogy a nagyobb tömeg ellenére is vetekedik az átlagautókéval, ráadásul jól elkülönülnek az utastértől.
Persze szükséges szót ejteni egy balesetnél a környezet biztonságáról is. Egyrészt nyugodtak lehetünk, az akkumulátorok elvileg nem robbannak, nem repednek szét, így nem engednek különböző savakat a környezetükbe, és nem is gyulladnak fel. Ugyanakkor a sebesültek mentésénél a tűzoltóknak, műszaki mentőknek ügyelni kell arra, mit és hol vágnak el, hiszen akár negyvenezer volt is lehet egy-egy kábelben, amelyet nem érdemes átmetszeni. Erre természetesen minden autógyár ad információt az érintetteknek, mit és hol lehet vágni, darabolni.
Másik kérdés az autók javíttatása. Ezeket az autókat végképp nem szabad márkaszervizeken kívül szervizelni, hiszen nincsenek meg az ehhez szükséges feltételek, illetve szaktudás az általános műhelyekben. Egy rossz mozdulat az elektromos vagy hibrid autó szerelése közben súlyos áramütést is okozhat. Ehhez kapcsolódik, hogy a modern karosszériáknál a tömeg csökkentésének, illetve a szilárdság növelésének érdekében egyre többet alkalmazzák az alumíniumot. Ezek javításához különleges technológiára van szükség, emiatt kifejezetten ajánlott valamelyik márkaszervizben elvégezni az ilyen beavatkozásokat. Az alumínium csiszolása során finompor keletkezik, amely a levegővel és acélporral keveredve robbanóképes elegyet alkothat.