Aktuális

A vizes levélen is megcsúszik az autó

Zs.V. 

Létrehozva: 2018.11.14.

Ha már felkészítette az autóját a télre, jól tette, de még nem dőlhet nyugodtan hátra. A balesetek nagy részét a figyelem hiánya okozza.

Forrás: Thinkstock

Nem forog a nyak 

Az emberek többsége a téli közlekedéstől fél leginkább, de már az igazi randa őszi időnek – ami itt van a kertek alatt – is megvannak a veszélyei. Leginkább az időseknek jelent problémát ilyenkor a világos órák számának csökkenése és a köd, de nem csak ez okozhat balesetet az utakon. 

– Önmagában az időjárás-változás következtében is lehetnek olyan egészségügyi problémák, amik miatt a korosab­baknak fájdalmaik vannak a végtagjaikban vagy a testük valamely más pontján – magyarázta Dobrocsi Endre közlekedési szakértő. – Ez lehet például ízületi panasz, és tény, hogy egy ilyen tünet hatással van a közlekedésre is. Hiszen az ember egy fájós nyak miatt nem tud kellően szétnézni, vagy azért, mert nehezebben mozog a dereka. Emellett idősebbeknél – persze tisztelet a kivételnek – rosszabbodik a reflex, ami még többet számít, ha most útra kelnek. Autósok, biciklisek, gyalogosok sem tudják, milyen veszélyes lehet az évnek ebben a szakaszában egy szemre teljesen jól járható útszakasz.

Veszélyes a péntek

Veszélyes a péntek Pénteken történik a legtöbb közlekedési baleset a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, és meglepő módon vasárnap a legkevesebb. Ez azzal is magyarázható, hogy pénteken sokan indulnak hosszabb útra munka után, és az egész hét fáradtsága nagy rizikó. Sajnos minden évben egyre többen halnak meg az utakon, és főleg az őszi-téli kiszámíthatatlan időjárás szedi az áldozatait. 2018 első felében egyébként 7570 közlekedési baleset történt Magyarországon, 254 volt halálos kimenetelű.

Fekete jég az úton

Most még nincs hó és látszólag jég sem, így azt gondoljuk, minden ideális a közlekedéshez, pedig nagyon tévedünk. A szakértő szerint az útra potyogó vizes falevelek is lehetnek olyan csúszósak, mintha jég lenne az autó alatt. Ráadásul hajnalban már sokfelé előfordul, hogy deres az útfelület. A szemmel nem látható, szinte hártyavékony jeget az aszfalton fekete jégnek nevezik, mivel még csillogni sem csillog, a legtöbb esetben észrevehetetlen. Pedig, ha megcsúszik rajta az autó, tudni kell jól reagálni. 

– Figyeljünk a természet előidézte veszélyekre! Elővigyázatosabban kell közlekedni a reggeli és az esti órákban, hiszen olyankor a legpárásabb az idő, és ha a pára lecsapódik az útra, abból jég lesz. Számolnunk kell még a látási viszonyok romlásával is, ami az idősebbeknél nagyobb problémát jelent még akkor is, ha egyébként rutinos sofőrökről beszélünk – figyelmeztetett Dobrocsi. Ezekre a kockázatokra fel kell készülni, és ha lehet, el is kell őket kerülni, például úgy, hogy nem a hajnali órákban indulunk útnak, és megpróbálunk még sötétedés előtt hazaérni.

Látni és látszani

Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és az X-MEDITOR Kft. közös, hagyományos közlekedés-biztonsági kampánya idén október 17-től december 7-ig tart. Arra ösztönzik az autósokat, hogy éljenek a felkínált lehetőségekkel, vagyis vizsgáltassák át az autójuk világító és fényjelző berendezéseit, gumiabroncsait, valamint ellenőriztessék a látásukat – mindezt ingyen. A kampányhoz csatlakozott szervizek külön igazolólapot adnak át a sofőröknek arról, hogy a vizsgálaton részt vettek, és a járművük megfelelt a jogszabályokban előírtaknak. További infó: www.latnieslatszani.hu

Nézze az út mentét is!

Sokan sokféle módszerre esküsznek, miként lehet elkerülni ilyenkor a kellemetlen találkozást az elénk ugrott vaddal: dudálással, a reflektor felkapcsolásával, kikerüléssel. A szakember szerint ezek közül egyik sem biztos, mivel minden vad másképp reagál. 

– A legjobb módszer, hogy olyan vidékre érve, ahol fennáll a vadveszély, felkészülünk minden eshetőségre. Ezek az útszakaszok sokkal nagyobb koncentrációt igényelnek, mivel nemcsak az utat kell nézni, hanem az út melletti területeket is. Utóbbi nehezebb, ha nincs learatva például a kukorica, vagy fás-erdős a táj, hiszen itt elrejtőznek az állatok, majd, ha úgy gondolják, hipp-hopp útra kelnek. Azt tudom ajánlani, hogy fejben mindig álljunk készen a hirtelen fékezésre, így kisebb lesz a reakcióidőnk. A fékezésen kívül ne próbálkozzunk mással, mivel nem tudhatjuk, nem számíthatjuk ki előre, hogy mi fog történni: a vad lemerevedik előttünk, továbbszalad vagy visszarohan oda, ahonnan jött – javasolta a szakértő.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek