Autónktól minden alkalommal a maximális teljesítményt, megbízhatóságot várjuk el, ugyanakkor gyakran feledkezünk meg olyan apró karbantartásokról, amelyek segíthetik a jármű életciklusának meghosszabbodását, illetve a megfelelő teljesítmény biztosítását.
Forrás: Shutterstock
Autónktól minden alkalommal a maximális teljesítményt, megbízhatóságot várjuk el, ugyanakkor gyakran feledkezünk meg olyan apró karbantartásokról, amelyek segíthetik a jármű életciklusának meghosszabbodását, illetve a megfelelő teljesítmény biztosítását.
A légszűrő például nagymértékben hozzájárul a motor egészséges működéséhez.
Az autó értékéhez képest filléres tétel, mégis sokan próbálnak ezzel is spórolni, nem számolva a következményekkel, amiket az elkoszolódott levegőszűrő okoz. Alapvető fizikai törvényszerűség, hogy az égéshez levegőre van szükség, ugyanez természetesen érvényes a motorra is. Csak megfelelő mennyiségű beáramlása mellett lehet tökéletes az üzemanyag elégetése a hengerekben, egy eltömődött, koszos szűrő ugyanakkor megakadályozza, de legalábbis jelentősen csökkenti a légáramot.
Ennek eredményeként pedig számos probléma jelentkezhet az autóban. A gyújtógyertyák meghibásodásától az indítási problémákon át a magas fogyasztásig, bármi előfordulhat.
Túl sok üzemanyag jut a rendszerbe, ami a kevés levegőnek köszönhetően nem tud megfelelően elégni, és ez a motornak nem tesz jót. Lerakódások képződhetnek, ez akár a gyertyákat is tönkreteheti. A rossz hatékonyság miatt a motor a kipufogógázzal a katalizátorra káros anyagokat küld a kipufogórendszerbe, ami így annak élettartamára is hatással van.
Természetesen a korlátozott levegőmennyiség a motor teljesítményét is erősen befolyásolja, még inkább igaz ez a turbófeltöltővel ellátott motorokra, ahol az üzemanyag-fogyasztás is észrevehetően megemelkedik. Az autót rendszeresen használó vezető a gázpedálon is érezheti a teljesítményvesztést.
Bár az autógyárak 15, 20, de van, amikor 30 ezer kilométeres szervizintervallumot adnak meg, a tapasztalat azt mutatja, hogy városi vagy poros, koszos környezetben használt autóknál ezt nem érdemes betartani, akár
10 ezer kilométer után is cserére érett lehet a szűrő.
Az autók többségénél ez ráadásul nem is bonyolult feladat, van, hogy csak néhány kapocs tartja a légszűrőház fedelét, amelyek oldásával könnyen kivehető a szűrő. Arra azonban mindenféleképpen ügyelni kell, hogy csak a megfelelő típusú légszűrőt helyezze be, mert a tökéletes illeszkedés teszi lehetővé a pormentes zárást, illetve hogy jó helyre kerüljön. A nem pontosan illeszkedő szűrő egyrészt a fedél visszahelyezésekor károsodhat, másrészt nem fogja tudni teljes mértékben ellátni a feladatát.
A motor légszűrője mellett érdemes figyelmet fordítani az utastéri légszűrőre is, más néven a pollenszűrőre. Legkésőbb nyár elején érdemes kicseréltetni, mert az autó klímaberendezésének hatékonyságát befolyásolja a szűrőbetét állapota, hiszen a nem megfelelő légáram mellett a klíma nem tud kellő mennyiségű levegőt az utastérbe juttatni, a kompresszor viszont folyamatosan erőlködni fog, hogy a megfelelő belső utastér-hőmérsékletet biztosítsa. Ez persze jelentős többletfogyasztást okoz, ráadásul az autóban meleg lesz.