Hamarosan elérkezik a legnagyobb leárazások ideje, az e-kereskedők már gőzerővel készülnek a fekete péntekre. Az előrejelzések szerint mintegy 60 milliárd forint értékű áru talál gazdára átlagosan mintegy 25-35 százalékos kedvezménnyel. A Black Friday ma már nem csupán egy egyszerű leárazás, hanem valós piacformáló esemény.
Az e-kereskedelemben az utolsó negyedév a legsikeresebb időszak. A webáruházak ekkor valósítják meg a forgalmuk mintegy 35 százalékát, ennek ötöde egyetlen napon, a fekete pénteken realizálódik. Nem meglepő, hogy a tavalyi évben az online kereskedők közel kétharmada részt vett az akcióban.
A hazai e-kereskedelmi piac koncentráltsága miatt a fekete pénteket a legnagyobb szereplők tudták leginkább kihasználni. Esetükben rendelkezésre állt a megfelelő méretű raktárkészlet és raktárkapacitás, a marketing gépezeteik megfelelő hírverést bonyolíthattak az esemény köré, ráadásul ők rendelkeznek a legerősebb beszállítói és gyártói kapcsolatokkal. A piac kisebb szereplői inkább a piacvesztés minimalizálására törekedtek. Számukra a fekete péntek inkább kényszer, ahol a vásárlói bázis megtartása a legfőbb cél. A nagyok reklámzaját nem harsoghatták túl.
A nagy szereplők még a látszólag irreális leárazások ellenére is jól jönnek ki a buliból. Ennek magyarázata elsősorban abban rejlik, hogy a fekete péntek lehetőséget jelent számukra a raktárkészletek frissítésére, illetve a porosodó termékek kiszórására. A legtöbb kereskedő elemi érdeke, hogy minél gyorsabban kipörögjenek a raktáron lévő termékei, hiszen a raktárterheltség mellett egyes termékek értékvesztésével is számolniuk kell. Gondoljunk csak a felsőkategóriás mobiltelefonokra, a divatos ruházati termékekre, a szavatossági idővel rendelkező FMCG termékekre…
A fekete péntek tehát hasznos a kereskedőknek - a nagyoknak bizonyosan -, illetve hasznos a vásárlóknak is, hiszen kiváló áron juthatnak hozzá az áhított termékekhez. A szkeptikus látogatókban persze kétely születik, hogy a leárazások valódisága megkérdőjelezhető, azonban ma már egyre nehezebben lehet tisztességtelen akciókat szervezni.
A korábbi években a tisztességtelen piaci gyakorlatot folytató kereskedők az akciók előtt felárazták a promócióban lévő termékeket, majd az utolsó pillanatban csökkentették az árakat, így valótlan kedvezményeket teremtettek. Ma már ez a gyakorlat nem csupán etikátlan, hanem büntethető is. Hasonlóképpen büntetést kockáztat az a kereskedő, aki hatalmas, akár 80-90 százalékos leárazásokról kommunikál, de a promócióban lévő termékek csupán kis százaléka rendelkezik ilyen mértékű leárazással.
A Gazdasági Versenyhivatal az idei fekete péntek kapcsán is munkához látott; versenyfelügyeleti eljárást indított az egyik ismert webáruház ellen, mivel a vállalkozás Black Friday akciója sérthette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
Az idei évben a kereskedők a Black Friday akciókat november 23-án tartják. Néhány piaci szereplő azonban nem tartja magát ehhez a „szabályhoz”. A korábbi években az Extreme Digital egy héttel korábban rendezte a saját fekete péntekjét, a Mall.hu-nál pedig az idei évben egész hónapban péntek van. Érdemes figyelemmel kísérni az akciókat, hiszen minden eddiginél szélesebb kínálattal és hatalmas leárazásokkal találkozhatunk.