A hazai e-kereskedelem növekedése sok kereskedőt arra ösztönöz, hogy minél nagyobb piaci részesedésre tegyen szert. A közép- és keleteurópai régió országai kifejezetten jól teljesítenek az online szektorban és különösen igaz ez Magyarországra. Míg a kontinens átlagos növekedése 11% körüli, addig a hazai e-kereskedelem 20% körül bővül, mindezt kifejezetten stabilan teszi.
A pozitív piaci hangulat nem megalapozatlan, de mindenképpen érdemes összességében figyelni a trendeket, illetve megérteni az európai piacok közötti különbségeket.
Habár nem a hazai e-kereskedelem produkálja a legnagyobb százalékos növekedést a kontinensen, az éves 20%-os növekedési ütem mindenképpen dicséretre méltó. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy a hazai szektor teljesítménye a tavalyi évben nagyjából 1,2 milliárd eurót tett ki, miközben az Egyesült Királyság (178 mrd €), Franciaország (93,2 mrd €) és Németország (93 mrd €) teljesítménye egészen más nagyságrendeket képvisel.
Viszont arról sem szabad megfeledkezni, hogy a nagyobb e-kereskedelmi „hagyományokkal” rendelkező sok tízmilliós lélekszámú országok reális lehetőségei nem hasonlíthatók össze a hazai szektorral szemben támasztott elvárásokkal. A magyar online kereskedelem a közép- és keleteurópai régió tagjaként a várakozások felett teljesít.
Az e-kereskedelemnek minden országban törvényszerűen be kell járnia a saját fejlődési útvonalát. A vezető piacok tapasztalatai sokat segítenek a felzárkózó régióknak, hiszen az e-commerce, a logisztika és a raktártechnika terén megszerzett tapasztalatok nagyszerűen hasznosíthatók a szerényebb e-kereskedelmi kultúrával rendelkező országokban is. Ráadásul jól meghonosíthatók azok a marketing eszközök és módszerek, amelyek a kereskedelmi teljesítmény további javulását vonják maguk után.
Szakértők szerint a CEE régió fejlődésének egyik kerékkötője a webáruházak viszonylagos alacsony száma. Sokatmondó a holland Dataprovider cég által készített kutatás eredménye, ami az európai piacokon működő online áruházak számát igyekezett felkutatni. A jelentés szerint Magyarországon jelenleg 15 ezer közüli a webáruházak száma, amelyek bizonyos hányada inaktív lehet. Ez a szám Németországban 185 ezer, az Egyesült Királyságban 112 ezer, Hollandiában 85 ezer körüli. Noha a hazai áruházak teljesen lefedik az árukínálatot, így mindenki megvásárolhatja a számára szükséges termékeket, a viszonylagos alacsony szám növekedése szükséges a minél aktívabb e-kereskedői réteg létrejöttéhez.
Az európai piacok gyakorlata azt mutatja, hogy a webáruházak száma szoros összefüggést mutat az e-kereskedelem teljesítményével.
Az erősödő szektor egyre többeket arra ösztönöz, hogy a külföldi piacok felé kacsintgassanak. Elsősorban a földrajzi közelség miatt a szomszédos országok számítanak elsődleges célpiacnak. Jó példa erre a hazai piacvezetőnek mondható Extreme Digital, amely minden EU tagsággal rendelkező szomszédos országban működtet webáruházat. A hazai kereskedők elsősorban Romániát és Szlovákiát tartják vonzó piacnak, de egyre többen kacérkodnak a horvát piacnyitás gondolatával is.
Az Extreme Digital edigital.hr webáruháza 2013 óta van jelen a horvát piacon és bizonyítja, hogy megfelelő exporttervekkel és e-commerce gyakorlattal a hazai webáruházaknak van keresnivalójuk a szomszédos piacokon.