Tízből heten még mindig saját maguk próbálnak meg szakembereket találni a kivitelezéshez (legyen az építkezés vagy felújítás), holott alighanem jobban járnának egy generálkivitelezővel.
Az Új-Ház Centrum építkezés és ingatlanfelújítással kapcsolatos lakossági kérdőívét az idei Construma kiállításon kitöltők esetében tízből heten saját maguk próbálják meg összeszedni a szükséges szakembereket.
A szakemberek szerint ez nem jó ötlet, hiszen egy generálkivitelezővel pénzt és időt lehet megtakarítani. (Illetve rengeteg idegeskedést a meg nem jelenő munkavállalók, a kóklerek és a simlisek miatt.)
A keresés jórészt még mindig szájhagyomány útján megy, azaz ismerősök ajánlanak megbízhatónak tűnő szakembereket. Ezt a szakkiállítások követik, ami végül is logikus, a Google csak minden ötödik embernek jelent megoldást, a tematikus Facebook-csoportok pedig még ennyinek sem (ami számomra kisebb meglepetés).
Építőanyagot a válaszadók több mint fele építőanyag-kereskedésekben vásárol, a maradék 45 százalék pedig szakboltokban, mindkét helyen többé-kevésbé elvárás a tanácsadás is. (Online 18 százalék vásárol.)
Visszatérve a szakemberek kereséséhez, a 70 százalék annál meglepőbb, mert azt a válaszadók is elismerik, hogy nagyon komoly nehézséget jelent nekik a szervezés (építkezés esetében egyértelműen és a bonyolultabb felújítások is ide tartoznak), szóval ezt nem nagyon értem.
Olyannyira sok a panasz, hogy kétszer annyian jelölték ezt meg fő nehézségnek, mint a finanszírozást vagy a határidők betartását. Tavaly még a kivitelezés idejének tartása nagyobb kihívást jelentett, mint a tervezett költségvetésé, idén ez megfordult.
Érdekes, hogy a közel 1000 válaszadó közel harmada 10, ötöde 2-5, tizede pedig 5-10 millió forintot tervez költeni. Ne felejtsük el, hogy egy szakvásáron töltötték ki a kérdőívet, ezzel együtt érdekes, hogy a nagyberuházások és a kisebb (500 ezer – 2 millió forint közötti költségvetésű) felújítások is népszerűbbek, mint tavaly.
Ami viszont jó hír, hogy továbbra is az ár-érték arány és a minőség a döntő tényező az építőanyag kiválasztásánál, önmagában az ár például nem olyan fontos.
Egyre népszerűbb a napelemek és a napkollektorok, és viszonylag sokan (8 százalék) érdeklődnek a geotermikus megoldások iránt, de van igény hőszivattyúkra, okosházakra, vagy intelligens öntözőrendszerekre – azaz haladunk a korral.
Ráadásul a tavalyi felméréshez képest mindez jelentős növekedést jelent, ami azt jelenti, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak és képesek előre gondolkodni.
Írta: Csák Gyula
(Forrás)