E-commerce menedzserek szerint az e-piac folyamatosan változik, méghozzá bődületes sebességgel. Azok a trendek, amelyek néhány éve meghatározók voltak, mára megváltozhattak vagy teljesen átalakulhattak.
A 2019-es év első felében a hazai e-kereskedelem hozzávetőlegesen 16 százalékos növekedést ért el. Ez kiugróan magas az 5% körüli kiskereskedelmi növekedéshez képest, és igencsak magas a kontinens átlagához képest is. Látni kell azonban, hogy a növekedés kisebb mértékben, de folyamatosan lassul. Szakértők szerint ez elsősorban annak tudható be, hogy a vásárlói bázis ma már nem növekszik olyan ütemben, mint a korábbi években. Mára a vásárlási gyakoriság növelése jelenti a kulcsot a hozzátávú sikerekhez a webáruházak számára.
A hazai e-kereskedők nem tétlenkedtek az idei évben sem. Bombaként robbant a hír, miszerint a két legnagyobb szereplő, az eMAG magyarországi vállalata, illetve az Extreme Digital egyesülést tervez. Mára a Versenyhivatal jóváhagyása is a zsebükben van, így megkezdődhet az egyesülés gyakorlati folyamata. A közös fellépést elsősorban az európai piacokra egyre nagyobb hatást gyakorló világszintű kereskedők sürgették; a cél olyan vállalat létrehozása, amely képes felvenni a versenyt a legnagyobb amerikai és kínai hátterű kereskedőkkel is.
A piacvédelemre fókuszáló lépések korántsem egyediek Európában. A legfejlettebb e-kereskedemmel rendelkező nyugat-európai országokban és a feltörekvő közép-kelet-európai régióban is számos példát láthatunk. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében. Sőt, a most létrejövő eMAG-Extreme Digital fúziónak köszönhetően akár magyar résztvevője is lehet a platformnak.
De a globális kereskedőkkel szembeni védekezésben nem csak a kereskedők veszik ki a részüket. Korábban Franciaországban, most pedig Olaszországban röppent fel a hír, miszerint 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezik. Amennyiben a tervezet elfogadásra kerül, a 750 millió eurót meghaladó forgalommal rendelkező szereplők a digitális bevételeik 3%-át lesznek kénytelenek befizetni az államkasszába.
Az e-kereskedelmet tehát alapjaiban határozza meg a piacok védelme, de most mindenki a közelgő Fekete Péntekre és a karácsonyi időszakra fókuszál. A webáruházak ebben a negyedévben valósítják meg a bevételeik harmadát, így nem véletlen, hogy kiemelt figyelmet szánnak ezekre az akciókra. Létezik olyan webáruház, amely már most hasznos információkkal szolgál a Black Friday vásárlásokkal kapcsolatban.
A piac szakértői egyetértenek abban, hogy a webáruházak közötti versengés a következő években is megmarad, így a folyamatos leárazás kampányok továbbra is meghatározzák az e-kereskedelem képét.