<p>Alvásszakértők szeretnék a 9 órás kezdést, a tanárok kevésbé.</p>
A tinédzserek biológiai órája másképp jár, mint a felnőtteké, ezért túl korai reggel 8 órakor kezdeni a tanítást – vetették fel szakemberek a brit The Guardiannek. Érvelésük szerint az alváshiány kapcsolatban állhat a rosszabb iskolai eredményekkel, a szorongással, az elhízással, ezért fontos lenne, hogy a kamaszok rendesen kialudják magukat. Erre rímel egy egyesült államokbeli kutatás, amit Seattle-ben végeztek: jelentős fejlődést mutattak ki azon, egyébként rosszabbul teljesítő diákoknál, akiknek egy órával később csengettek be.
Ekkor változik a belső óra
Sokan érvelnek azzal, hogy a felnőttek is kora reggel mennek munkába, nem akkor, amikor szeretnének. Ráadásul az iskolának a való életre kell felkészítenie. Egy új brit kutatásban 120 ezer 15 éves korú gyerekkel végzett kísérlet megállapította: 24 órás biológiai óránk, ami az alvás és ébrenlét idejét szabályozza, épp a serdülőkorban változik meg.
Ennek eredménye, hogy a fejlődő szervezet tovább szeretne aludni és később ébredni, s ha ez nem lehetséges, akkor úgy érzik, mintha egy másik időzónába kerültek volna. A szülők pedig négyszer jobban aggódnak amiatt, hogy a gyerekük kialvatlan lesz, mint hogy az okostelefon rossz hatással van rájuk.
Később érne véget a tanítás
De mi a helyzet nálunk, működne-e itthon ez a rendszer a gyakorlatban? Nos, a tanárok gyakorlati okokból nem támogatnák.
– Igen, már van olyan angol iskola, ahol reggel 9 órakor kezdenek, de ott nem 45 perces órák vannak. Tartanak egy hosszú ebédszünetet, majd folytatódik a tanítás. Nálunk azonban a 9 órás kezdés a tanárokat hátrányosan érintené, hiszen a tananyagot teljesíteni kell, le kell adni. A tanítás is egy órával később fejeződne be, és kevesebb idő maradna a gyerekeknek arra, hogy a következő napra felkészüljenek – mondja a Borsnak Ligeti Zsuzsa középiskolai tanár, hozzátéve, hogy a gyerekek semmivel sem aludnának többet, ugyanolyan fáradtak lennének, mert este még több időt interneteznének.
Legyen akkor inkább fél 9!
A hazai alvásszakértők régóta foglalkoznak a későbbi iskolakezdés témájával, és sürgetik is a változtatást.
– Már három éve, épp a nemzetközi kutatások eredményeinek ismeretében javasoljuk, hogy az iskolákban ne lehessen fél 9, de inkább 9 óra előtt elkezdeni a tanítást. Az első óra ugyanis többnyire hatástalan, a 7-kor kezdődő nulladik óra pedig egyenesen „merénylet" a diákok ellen – magyarázza lapuknak a Budapesti Alvásközpont igazgatója, G. Németh György.
– Jónak tartom a jelenlegi rendszert. A 8 órai kezdés nagyon is emberi, a 9 azonban már nagyon benne van a délelőttben – véli Szandi, aki háromgyerekes anyukaként úgy látja, a később kezdődő tanítás elkényelmesítené a gyerekeket. – Mivel reggel később kellene elindulni, egy idő után a lefekvés is hátrább tolódna, ráérősek lennének este a lefekvéssel, hisz úgyis később kell felkelni – mondja az énekesnő, aki szerint hosszú távon a család együtt töltött ideje is jócskán megrövidülne.
A gyakorlatban azért is lenne nehéz későbbre tolni a tanítást, mert a szülők szokásos munkaideje nem igazodik ehhez, azt is át kellene alakítani. Egyszerűen logisztikai akadályok miatt nem tudják a szülők később iskolába vinni a gyerekeiket.