Aktuális

Halálos veszélybe sodorhat a mikroalvás a volánnál – így tehet ellene

Bors

Létrehozva: 2021.08.02.

A nyári melegben, főleg hosszabb távon a monoton autópályás vezetésnél óriási veszélyt jelent az autóvezetőkre a mikroalvás jelensége. A néhány másodpercre kikapcsoló agy életveszélyes baleseteket eredményezhet.

Forrás: Shutterstock

A múlt héten tíz halálos áldozatot követelt a mikroalvás egy horvátországi buszbalesetben. A sofőr, aki nem sokkal a baleset előtt vette át váltótársától a volánt, saját elmondása szerint másodpercekre aludt csak el, ám eköz­ben a busz lefutott az útról, és felborult.

De mit is takar a szakértők által mikroalvásnak nevezett jelenség?

Ilyenkor a testünk egyszer csak kikapcsol, és néhány másodpercre spontán módon elalszunk. Sokszor nem is va­gyunk tudatában annak, hogy mi történik velünk, hiszen felületes alvásról lévén szó, nagyon hamar fel is ébredünk. Agykutatások során kiderült, hogy a mikroalvás agyunk elvesztett csatájaként is leírható, ugyanis MRI-vizsgálatok kimutatták: előtte és közben az alvást szabályozó talamusz aktivitása hirtelen csökken, míg a figyelemért felelős agyi területek aktivitása nő, hiszen érzékelik a veszélyt. Utóbbi területek ilyenkor alulmaradnak, de nem sokáig, hosszú távon a figyelemközpontok nyernek, hiszen maximum tíz másodpercig szokott tartani ez az öntudatlan állapot. Sőt ennél sokkal rövidebb ideig is lehetséges, gyakorlatilag ébren is, hiszen egy 2011-es amerikai kutatás kimutatta: kialvatlanságnál egyes idegsejtjeink képesek úgy leállni egy pillanatra, mint amikor alszunk. Ilyenkor nincs konkrét alvás, inkább a figyelmet igénylő feladatoknál egy-egy olyan elkövetett hiba lehet a nyoma, amely egyébként nem jellemző ránk.

Aki sokat és hosszú távon vezet pihenés nélkül, olyan fi­gyelmeztető tüneteket észlelhet magán a nehezen nyitva tartható szemek mellett, mint a fejfájás és az „égő” szemek, a túlérzékenység a vakításra vagy a gyakori ásítás, a látótér beszűkülése. Az a jelenség is a nagyon közeli elalvást jelzi, hogy a sebességet magasabbnak értékeljük és a jármű zaját erősebbnek halljuk. Ekkor az agy végső figyelmeztetést adhat, úgynevezett hallucinációt, ami a további vezetést igyekszik megakadályozni. Ha a vezető a végső jelzést is figyelmen kívül hagyja, bekövetkezik a baj, a mikroalvás. Ilyenkor az is előfordulhat, hogy a vezető szeme még nyitva van, de nem észleli a veszélyt, illetve nem képes arra reagálni, ami 100 km/h sebesség mellett közel 30 méter „vakrepülés” másodpercenként. 
Ha valaki ilyen jeleket érzékel, jobb, ha azonnal behajt a legközelebbi parkolóba, és húsz percet alszik. Hosszabb alvás nem ajánlott, mert akkor még fáradtabban ébred.

Praktikák, amelyek segíthetnek

Lehetőség szerint kipihent állapotban üljön a volánhoz!

Kényelmes ruhában vezessen!

A vezetés előtti napon már ne igyon alkoholt, gyógyszer szedése esetén ügyeljen a mellékhatásokra, amelyek hosszú távú vezetésnél nagyon komoly problémákat okozhatnak.

Rendszeresen szellőztessen, ügyeljen az utastér hőmérsékletére! Az ideális 18-23 fok között van.

A kávé, a hangos zene, vagy a beszélgető útitárs nem jelent megoldást, hiszen a kávé csak rövid távon hatásos, a hangos zene és a beszélgetés pedig inkább megterhelés a fáradt szervezetnek.

Hasznos lehet egy rövid pihenő, a szabad levegőn átmozgatni a testet, néhány guggolás, egy kis séta.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek