A nyári melegben, főleg hosszabb távon a monoton autópályás vezetésnél óriási veszélyt jelent az autóvezetőkre a mikroalvás jelensége. A néhány másodpercre kikapcsoló agy életveszélyes baleseteket eredményezhet.
Forrás: Shutterstock
A múlt héten tíz halálos áldozatot követelt a mikroalvás egy horvátországi buszbalesetben. A sofőr, aki nem sokkal a baleset előtt vette át váltótársától a volánt, saját elmondása szerint másodpercekre aludt csak el, ám eközben a busz lefutott az útról, és felborult.
De mit is takar a szakértők által mikroalvásnak nevezett jelenség?
Ilyenkor a testünk egyszer csak kikapcsol, és néhány másodpercre spontán módon elalszunk. Sokszor nem is vagyunk tudatában annak, hogy mi történik velünk, hiszen felületes alvásról lévén szó, nagyon hamar fel is ébredünk. Agykutatások során kiderült, hogy a mikroalvás agyunk elvesztett csatájaként is leírható, ugyanis MRI-vizsgálatok kimutatták: előtte és közben az alvást szabályozó talamusz aktivitása hirtelen csökken, míg a figyelemért felelős agyi területek aktivitása nő, hiszen érzékelik a veszélyt. Utóbbi területek ilyenkor alulmaradnak, de nem sokáig, hosszú távon a figyelemközpontok nyernek, hiszen maximum tíz másodpercig szokott tartani ez az öntudatlan állapot. Sőt ennél sokkal rövidebb ideig is lehetséges, gyakorlatilag ébren is, hiszen egy 2011-es amerikai kutatás kimutatta: kialvatlanságnál egyes idegsejtjeink képesek úgy leállni egy pillanatra, mint amikor alszunk. Ilyenkor nincs konkrét alvás, inkább a figyelmet igénylő feladatoknál egy-egy olyan elkövetett hiba lehet a nyoma, amely egyébként nem jellemző ránk.
Aki sokat és hosszú távon vezet pihenés nélkül, olyan figyelmeztető tüneteket észlelhet magán a nehezen nyitva tartható szemek mellett, mint a fejfájás és az „égő” szemek, a túlérzékenység a vakításra vagy a gyakori ásítás, a látótér beszűkülése. Az a jelenség is a nagyon közeli elalvást jelzi, hogy a sebességet magasabbnak értékeljük és a jármű zaját erősebbnek halljuk. Ekkor az agy végső figyelmeztetést adhat, úgynevezett hallucinációt, ami a további vezetést igyekszik megakadályozni. Ha a vezető a végső jelzést is figyelmen kívül hagyja, bekövetkezik a baj, a mikroalvás. Ilyenkor az is előfordulhat, hogy a vezető szeme még nyitva van, de nem észleli a veszélyt, illetve nem képes arra reagálni, ami 100 km/h sebesség mellett közel 30 méter „vakrepülés” másodpercenként.
Ha valaki ilyen jeleket érzékel, jobb, ha azonnal behajt a legközelebbi parkolóba, és húsz percet alszik. Hosszabb alvás nem ajánlott, mert akkor még fáradtabban ébred.
Lehetőség szerint kipihent állapotban üljön a volánhoz!
Kényelmes ruhában vezessen!
A vezetés előtti napon már ne igyon alkoholt, gyógyszer szedése esetén ügyeljen a mellékhatásokra, amelyek hosszú távú vezetésnél nagyon komoly problémákat okozhatnak.
Rendszeresen szellőztessen, ügyeljen az utastér hőmérsékletére! Az ideális 18-23 fok között van.
A kávé, a hangos zene, vagy a beszélgető útitárs nem jelent megoldást, hiszen a kávé csak rövid távon hatásos, a hangos zene és a beszélgetés pedig inkább megterhelés a fáradt szervezetnek.
Hasznos lehet egy rövid pihenő, a szabad levegőn átmozgatni a testet, néhány guggolás, egy kis séta.