Letesztelték, hogy van-e értelme melegíteni az autó motorját hidegben való indulás előtt.
Télen rendszeres reggeli látvány, hogy a kipufogó kiáramló füstjébe burkolózva törlik le a párát, havat, jeget az autó ablakáról az emberek indulás előtt. A motor melegítésének másik indoka az szokott lenni, hogy a megfelelő teljesítményhez a motornak el kell érnie egy bizonyos hőmérsékletet. Ez tényleg igaz?
Egy régi autót, főleg ha dízel, valóban nem ártott egy kicsit járatni indulás előtt, de a modernebb autóknál erre már semmi szükség. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. Ha ez még mindig nem győzne meg valakit, nyugodtan hihet az igazi hidegindítás szakértőinek, az orosz autóklubnak. Szerintük a mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben fognak hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülni. Attól is felesleges már tartani, hogy a hideg olajnak nincsenek meg a megfelelő működési tulajdonságai.
A német autóklub, az ADAC letesztelte, mennyit melegszik a motorolaj és az utastér négy perc alatt a téli hidegben. Azon kívül, hogy kiderült, nem sokat, az is világossá vált, hogy ha hagyjuk a motort álló helyzetben felmelegedni, az növeli az üzemanyag-fogyasztást, a környezetet is rendkívül szennyezi, és a motor kopása is nő.
A tesztjük kimutatta, hogy -10 Celsius-fokos környezetben, 4 percnyi álló helyzeti motorjáratás után a motorolaj csak -7 Celsius-fokig melegszik, az utastérbe pedig csak +13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. Ehhez pedig 0,1 liter üzemanyagot fogyaszt el az autó.
Az ott érvényes KRESZ kimondja, hogy a járművek használatakor tilos a felesleges zaj keltése és az elkerülhető károsanyag-kibocsátás. Különösen tilos a járművek motorját szükségtelenül járatni, valamint a járműajtókat túl hangosan becsukni. Vagyis a szabályok szerint az autó motorja elsősorban helyváltoztatásra használható, nem pedig az ablakok párásodástól vagy fagytól való mentesítésére, vagy az utastér felmelegítésére. Így aki megszegi ezt a szabályt, annak 80 eurós (nagyjából 30.000 Ft) pénzbírsággal kell számolnia, plusz adminisztrációs költséggel. Ez alól csak a teherautók a kivételek.
A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint kell is meg nem is melegíteni a motort indulás előtt. Mindez attól függ, milyen motor van a kocsiban, és attól is, hogy hogyan használják az autót. Az elektromos autósoknak és a garázsból indulóknak semmi szüksége erre, ahogy az állófűtéssel felszerelt kocsik esetében sem kell járatni a motort indulás előtt. A többi autósnak azzal érdemes tisztában lennie, hogy haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb, mivel a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így a maradványhőmennyiség is nagyobb.
Ennek ellenére vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes helyben járatni a motort. Például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó.